07.01.2016 Neljapäev

Ühistranspordi hinnaindeksi metoodika takistab bussijuhtide palgatõusu

Nii bussifirmade kui ka Eesti transporditööliste ametiühingu (ETTA) hinnangul takistab juba pikemat aega bussijuhtide palkade tõstmist eelkõige tihe konkurents avalike liinivedude hangetel, mis sunnib bussifirmasid ühistranspordi hinnaindeksi kõrge palgakomponendi tõttu palgakulu miinimumini viima.
Ühistranspordi hinnaindeksi metoodika takistab bussijuhtide palgatõusu
Ühistranspordi hinnaindeksi metoodika takistab bussijuhtide palgatõusu Foto: PM

ETTA ja bussifirmad on palgaläbirääkimisi pidanud terve möödunud aasta, kuid kokkuleppeni pole veel jõutud. Praegu on Eesti bussijuhtidele kehtiv miinimumpalk 800 eurot kuus ning 3,20 eurot tunnis. Ametiühing tahab aga bussijuhtide põhitunnitasu tõstmist nelja euroni ehk 900 eurost kuutöötasu, kuid bussifirmade sõnul pole see avalikel liinidel nagu maakonna- ja linnaliinide veos praeguste seaduste tõttu võimalik.

Avalikus liiniveos tasutakse vedajale vastavalt kilomeetri hinnale. Kilomeetri hind tuleneb ühistranspordi indeksist, mis koosneb täna 37 protsenti ulatuses diiselkütuse hinna muutusest, 35 protsendi ulatuses bussijuhtide keskmise palga muutusest, 16 protsenti moodustab tarbijahinnaindeks ja 12 protsenti on fikseeritud.

"Need lepingud on ajast ja arust ega peegelda reaalsust. Indeksi komponendid on 10 aastat tagasi kokku lepitud ega vasta reaalsusele. Palga osakaal indeksis on liiga väike ja kütuse osakaal on väga suur. Palju sõidetakse väikeste uute ja keskkonnasõbralike bussidega, mis võtavad vähe kütust. Samas töötajate palgad on tõusnud viimasel ajal," ütles ETTA esimees Jaan-Hendrik Toomel BNS-ile.

Toomeli sõnul on seis praegu selline, et isegi kui bussifirmad sooviksid bussijuhtide palka tõsta, ei saa nad seda teha, kuna see oleks neile majanduslikult kahjulik. "Väikeste palkade tõttu on ka bussijuhte keerulisem saada. Palkasid tõsta oleks hädavajalik, aga raha peab kuskilt tulema," ütles Toomel, lisades, et praegu maksavad bussifirmad kommertsliinidelt saadud kasumist avalikele liinidele raha peale.

"See võib kõlada küll tööandja jutuna, aga ka meie enda analüüs on seda näidanud. Nüüd tuleb selle teemaga ministeeriumi tasemel tõsisemalt tegelema hakata, et olukord muutuks," rääkis Toomel.

AS Sebe juhatuse esimees Kuldar Väärsi ütles BNS-ile, et just avalike liinivedude hangetel on hinnakonkurents muutunud väga tõsiseks. "Vedajad püüavad pakkumuse koostamisel kõik kulud viia absoluutse miinimumini. Kuivõrd bussijuhi palgakulu on väga oluline osa kuludest, siis arvestatakse ka hankel bussijuhile võimalikult madal palk. Hanke võidab see pakkuja, kes on arvestanud bussijuhile madalaima palga," ütles Väärsi.

"Sebe ei ole viimastel hangetel edukas olnud ning ei kavatse ka madalal palgal põhinevate pakkumustega kaasa minna," märkis Väärsi.

Väärsi sõnul on üheks võimaluseks tekkinud olukorda lahendada selline, et hanke läbiviimisel on bussijuhtide normaalne palgatase üks hindamiskriteeriumitest, mis motiveerib maksma sektori keskmist palka. "Eelmisel aastal toimunud Võrumaa hange oli selles osas hea näide. Seal oli fikseeritud oli ka võimalik maksimum, milleks oli bussijuhtide keskmine palk ehk 930 eurot. Sellise palgatasemega ka vedajad arvestasid."

Väärsi tõi välja, et indeksi komponentide osakaalud mõjutavad tulemust vaid mõningal määral. Palju olulisem mõju on aga sellel, kui hankel tehtud pakkumus on nii madal, et see ei võimalda väärikat palka maksta. Siis pole tegelikult enam väga midagi teha – vedajal lihtsalt kõrgema palga jaoks raha ei ole, ütles ta.

"Lisaks tuleks üle vaadata üldtöökokkulepe Autoettevõtete Liidu ja ETTA-ga ning tagada esiteks toimiv kontroll selle täitmise üle, mis tagab lubatud palga maksmise ja, teiseks, uus miinimumpalga kokkulepe ei saa olla madalam kui 900 eurot," rääkis Väärsi.

Nii Väärsi kui ka Toomel ütlesid, et kohtumised jätkuvad tuleval aastal ja probleemile püütakse esimesel võimalusel toimiv lahendus leida.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!

Liituge meiega sotsiaalvõrgustikes