06.07.2021 Teisipäev

Väikesaadetiste küsimused ja vastused

Maksu- ja tolliamet on koostanud kokkuvõtte korduma kippuvatest küsimustest, mis puudutavad väikesaadetiste maksustamist.

Käibemaks on üldjuhul 20%, ainult käibemaksuga maksustatakse saadetised, mille väärtus on kuni 150 eurot.
Käibemaks on üldjuhul 20%, ainult käibemaksuga maksustatakse saadetised, mille väärtus on kuni 150 eurot. Foto: pixabay

1. Mis muutus 1. juulist?

1. juulist 2021 kadus väljastpoolt Euroopa Liitu (ehk kolmandatest riikidest) tellitavate väikesaadetiste käibemaksuvabastus ning kõik saadetised tuleb deklareerida ja need maksustatakse käibemaksuga. Seni on saadetised alla 22 euro olnud käibemaksuvabad ning neid ei ole vaja olnud deklareerida.

2. Kas pean oma saadetise 1. juulist deklareerima?

Jah, alates 1. juulist tuleb deklareerida kõik väljastpoolt Euroopa Liitu saabuvad saadetised, olenemata nende väärtusest, st nii tellimused kui ka eraisiku saadetised eraisikule (nt kinkepakk sugulaselt või sõbralt).

3. Kui mu pakk on jõudnud Euroopa Liidu territooriumile nt 30. juunil, aga Eestisse jõuab 2. juulil, kas siis on vaja ka pakk deklareerida?

Juhul kui kaup siseneb Euroopa Liidu (EL) territooriumile muu liikmesriigi kaudu enne 1. juulit, läbib selles liikmesriigis kõik vajalikud impordi tolliformaalsused ning saabub Eestisse pärast 1. juulit juba lahtitollituna (ELi kaubana), siis ei ole vaja deklareerida.

Juhul kui kaup siseneb ELi territooriumile muu liikmesriigi kaudu enne 1. juulit ning jätkab oma teekonda Eestisse tollijärelevalve all (n-ö lahtitollimata kujul), siis Eestisse saabumisel pärast 1. juulit tuleb läbi viia tollivormistus juba uute reeglite alusel.

4. Kui suured on maksud?

Käibemaks on üldjuhul 20%, ainult käibemaksuga maksustatakse saadetised, mille väärtus on kuni 150 eurot. Käibemaksu arvestatakse kauba maksumuselt ja saatekuludelt.

Saadetised, mille väärtus on üle 150 euro, maksustatakse lisaks tollimaksuga, mille suurus sõltub kauba liigist ja jääb üldjuhul vahemikku 0–17%. Näiteks rõivaste puhul on tollimaks 12%, raamatute ja mobiiltelefonide puhul 0%. Tollimaksuga maksustamisel on aluseks tolliväärtus ehk tegelikule makstud hinnale lisatakse kauba importimisel tehtud kulutused.

5. Kui tellisin Hiina veebipoest kaupa juba aprillis, aga see jõuab Eestisse juulikuus, siis kas pean selle deklareerima ja maksma?

Jah, oluline on kuupäev, millal pakk jõuab Eestisse (Euroopa Liitu). Kui saadetis jõuab Eestisse 1. juulil või pärast seda, siis tuleb saadetis deklareerida ja tasuda maksud.

6. Kuidas ma saan saadetist deklareerida?

Kõige lihtsam on deklareerida e-teenuste keskkonnas e-MTA. Süsteemis arvestatakse kohe ka maksud, mida saab tasuda pangalingi või ettemaksukonto jäägi arvelt.Endiselt saab deklareerimiseks kasutada ka posti- või kullerettevõtte või tolliagentuuri teenust. Selleks pöörduge teenusepakkuja poole.

7. Kas pean paki deklareerima ja midagi maksma, kui eraisik saadab mulle Venemaalt või mõnest muust Euroopa Liidu välisest riigist kingituse?

Jah, kõik saadetised tuleb deklareerida, ka juhul, kui eraisik saadab eraisikule tasuta ehk kingitusena mõne saadetise. Küll aga jääb kehtima käibemaksuvabastus kingitustele, mille väärtus on kuni 45 eurot. Kui aga kingituse väärtus on üle 45 euro, siis tuleb tasuda käibemaks, mida arvestatakse tolliväärtuselt (ehk kauba hind ja transpordikulu). Tollimaksuvabad on saadetised, mille väärtus on kuni 150 eurot.

8. Kas ma pean Ühendkuningriigi veebipoest tellitudkauba deklareerima?

Jah, kõik Euroopa Liidu välistest riikidest saabuvad saadetised tuleb deklareerida ja tasuda maksud. 0–22 euro suurused saadetised maksustatakse käibemaksuga. Saadetiste puhul, mille väärtus on üle 150 euro, tuleb lisaks tasuda tollimaks. Tollimaksu ei pea tasuma, kui kauba müüja suudab tõendada, et kaup on Ühendkuningriigi päritolu. Lugege lähemalt Brexiti veebilehelt.

9. Mis on kauba väärtust tõendav dokument?

Kauba väärtust tõendav dokument võib olla arve, maksekorraldus, tellimuse kinnituse väljatrükk või ekraanipilt jms. Väärtust tõendaval dokumendil on kirjas kauba nimetus või kirjeldus, selle hind ja postikulu.

10. Mis vahe on tellimusel ja kingitusel?

Kingitus peab vastama tingimustele:

  1. eraisiku saadetis eraisikule
  2. juhuti saatmine
  3. ei ole saadetud kaubanduslikul eesmärgil

Veebipoest tehtud tellimus ei ole kingitus. Kui kingituse eest on makstud, siis see on tellimus.

11. Mis dokumente on saadetise deklareerimiseks vaja?

Deklaratsiooni esitamiseks vajate kullerfirma või Omniva poolt edastatud kauba saabumise teatist ja kahte viitenumbrit (eelneva dokumendi viitenumber ja transpordi dokumendi number). Lisaks vajate kauba maksumust tõendavat dokumenti (arve, maksekorraldus, tellimuse kinnituse väljatrükk või ekraanipilt vms).

12. Kust ma leian eelneva dokumendi numbri (MRN)?

Eelneva dokumendi numbri leiate kuller- või postiettevõtte poolt edastatud kauba saabumise teatisest. Näiteks Omniva saadab teile paki deklareerimise teate, millele on lisatud link. Kui lingile vajutate ning oma Omniva kontosse sisse logite, siis näete MRN numbrit.

13. Kust ma saan kauba saatja andmed, mida on vaja sisestada postipaki rakenduses paki andmetes?

Täpsustage posti- või kullerettevõttelt või tellimuse kinnitusest või küsige täpsustust kauba saatjalt.
NB! Kauba saatja aadress ei ole teie enda aadress!

14. Kust ma saan kauba saatja andmed, mida on vaja sisestada postipaki rakenduses paki andmete lahtreid täites?

Kui tegemist on Omniva pakiga, siis märkige deklaratsiooni esimesel lehel linnuke lahtrisse „Kliendi nõusolek“. Nii saate kasutada andmeid, mille Omniva on juba MTA-le edastanud ning need andmed (sh saatja aadress) kuvatakse automaatselt deklaratsioonile.

Kui teie paki puhul ei ole võimalik Omniva poolt edastatud andmeid kasutada, siis saate täpsustada aadressi posti- või kullerettevõttelt või tellimuse kinnitusest. Samuti saate küsida täpsustust kauba saatjalt. Kui saatjaks on ettevõte, näiteks e-pood, siis ei pea saatja aadress olema majanumbri täpsusega.

NB! Saatja aadressi esitamise nõue tuleneb Euroopa Liidu seadusandluses kehtestatud andmenõuetest.

15. Mulle paki teates antud eelneva tollidokumendi number ei ole õige, sest saan postipaki rakenduses veateate.

Pöörduge posti- või kullerettevõtte poole, kes teid teavitas, et teile on saabumas või saabunud deklraeerimist vajav saadetis, ning täpsustage nendega eelneva tollidokumendi number.

16. Postipaki rakenduses deklaratsiooni sisestades saan veateated, mis ma edasi teen?

Proovige mõne aja pärast uuesti või saatke meil See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. ja kirjeldage, millise tegevuse peale ning mis kuupäeval ja kellaajal viga tekkis, võimalusel lisage ekraanikuva. Vastame teile tööpäeviti.

17. Kui ma ei tea ega leia õiget või sobivat kaubakoodi?

E-teenuste keskkonnas e-MTA on postipaki deklaratsiooni rakenduses kaupade nimekiri, kust saab valida sobiva kaubakoodi. Nimekirjas on enamtellitavad kaubad. Kui nimekirjast sobivat kaubakoodi ei leia, saab seda otsida Eesti Tollitariifistikust.

18. Olen tellinud mitu pakki ja ei tea, millist neist pean deklareerima.

Saadetise sisu täpsustamiseks palun pöörduge posti- või kullerettevõtte poole.

19. Kas e-teenuste keskkonnas e-MTA postipaki deklaratsiooni rakenduses saab kõiki kaupu deklareerida?

Postipaki deklaratsiooni rakendust ei saa kasutada, kui soovite deklareerida sooduskäibemaksumääraga kaupu (v.a raamatud) või kaupu, millele kehtivad keelud ja piirangud või mille väärtus ületab 1000 eurot. Sellisel juhul saab deklareerida tollideklaratsioonisüsteemis Impulss.

20.Miks selline muudatus üldse tuli?

Tegemist on Euroopa Liidu käibemaksudirektiivist tuleneva muudatusega, mille eesmärk on vähendada käibemaksupettusi ning tagada Euroopa Liidu ettevõtetele võrdsed konkurentsitingimused võrreldes kolmandate riikide ettevõtetega. Eesti võttis muudatuse üle käibemaksuseadusesse.

21. Kas ma saan tasuda käibemaksu juba ostuhetkel ?

See sõltub, kas kauba müüja (e-pood) on liitunud kaugmüügi erikorraga ehk IOSS erikorraga. Seda tuleks täpsustada kauba müüjaga, kes peab esitama ostjale tasutava käibemaksu summa hiljemalt tellimisprotsessi lõpus. Saadetis tuleb ka sel juhul deklareerida, ent seda võib kauba saaja nimel teha ka posti-või kullerettevõte, selleks tuleb järgida nende juhiseid.

IOSS erikord on kehtestatud Euroopa Liidus väikese väärtusega kaubasaadetiste impordikäibemaksu deklareerimise lihtsustamiseks.

22. Kuidas tasuda käibemaks?

Käibemaksu saab tasuda nii, et kannate vajaliku maksusumma esmalt MTA ettemaksukontole. Seda saate teha, kui valite vasakus tulbas „Töölaud" valiku, mis viib teid e-MTA avalehele. Avalehel valite „Maksan raha ettemaksukontole," kus sisestate vajaliku summa ning tasute selle pangalingiga. Nüüd on vajalik summa teie ettemaksukontol. Kui täidate postipaki deklaratsiooni ära, siis arvutab süsteem automaatselt välja tasumisele kuuluva käibemaksusumma, mida saate tasuda ettemaksukontol olevate vahenditega.
Kliendiuritused soodushind

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!