28.06.2022 Teisipäev

Suurte jaekettide tänavune jaaniperiood oli edukas

Tavapärase müügiperioodiga võrreldes kasvasid ka tänavu võidupüha ja jaanipäeva pikal nädalavahetusel suurimate jaekaupluste müügitulemused, kohati rohkem kui 40 protsenti.

Koguseliselt oli enim müüdud toode arbuus.
Koguseliselt oli enim müüdud toode arbuus. Foto: pixabay

"Võrreldes tavapärase perioodiga, kasvasid võidupüha ja jaanipäeva pikal nädalavahetusel müügid üle 40 protsendi. Aastataguseid kõrgeid müüke ületas Selver tänavu viie protsendiga. Müükide kasvu varjutab inflatsioon, seega on koguselised kasvud rahalistest tagasihoidlikumad," kommenteeris Selveri kommunikatsioonijuht Rivo Veski BNS-ile.

Vaadates Selveri tootegruppe ja sealset müüki, siis tänavu osteti kümnendiku võrra rohkem lihatooteid ning resursse säästeti kala ostmise pealt, ligi veerandi. Kondiitritooteid soetati ostukorvi kümnendiku võrra rohkem ning maiustuste ja snäkkide kategoorias kasvas müügitulu 15 protsenti, lisas Veski.

Selveri kommunikatsioonijuht märkis, et suvekuumuse jõudmisega Eestisse jäid jäätiste, vee, karastusjookide ja lahja alkoholi müügitulud alla möödnud aasta müügikogustele ning seevastu osteti koguseliselt see aasta viiendiku võrra rohkem kangemat alkoholi.

Koguseliselt oli enim müüdud toode arbuus, populaarseimad lihatooted klassikaline šašlõkk, ribitükid ja mustikašašlõkk. Kõikidest müüdud lihadest populaarsuselt teisena on statistikas välja toodud maitsestamata sea kaelakarbonaad.

Coop Eesti Keskühistu turundusdirektor Ranno Pajuri võrdles jaanipäeva eelseid ja pühadeaegseid perioode ning kommenteeris, et Coopi kauplustes tõusis käive eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 12 protsenti. Enim ostetud kaupade kategooriate osas statistiliselt suuri muudatusi ei toimunud ning jaanipäeva nädalal püsisid enim ostetud toodete tipus jäätised, karastusjoogid, puu- ja köögiviljad, heledad õlled, mineraalvesi, piimatooted ning hauaküünlad.

Prisma Peremarketi sortimendi- ja hankedirektori Kaimo Niitaru kommenteeris BNS-ile, et jaanipäevaoste tehti kõige aktiivsemalt 22. ja 23. juunil, kui ostumahud Prismades ületasid oluliselt mitte ainult ülejäänud jaaniperioodi mahte, vaid ületasid tuntavalt ka eelmise aasta jaanioste.

Kõige populaarsemate toidukaupade esireas oli arbuus, millele järgnesid kurgid-tomatid ja erinevad šašlõkid. Arbuuside müük oli 20 protsenti võrra suurem eelmise aasta jaaniperioodi müügist. Kanalihatooted olid jätkuvalt tõusutrendis ning tänavu tõusis vegan-šašlõkkide ostmine. Jaanipäevaks valmistudes lisati tihti ostukorvi ka erinevaid snäkke – nii krõpse kui ka maiustusi,

märkis Niitaru.

Prisma sortimendis oli jookide osas enimostetud toode karboniseeritud vesi, millele järgnesid muud karastusjoogid ja õlu. Tööstuskaupadest olid populaarsed grillsüsi, ühekordsed nõud ning sääsetõrje.

Rimi jälgib igal aastal klientide jaanipühade aegset ostukorvi ning sel aastal olid jaanipühade toidulauad jaeketi hinnangul tervislikumad. Selle aasta jaaninädala müügid olid head, kasvades ligi 10 protsenti võrreldes tavapärase nädala ja eelmise aastaga. Eripäraks oli eestimaalaste lembus värske toidukraami järgi. Maasikate müük kasvas 60 protsenti, lisaks olid enim ostetud toodete hulgas murelid ja arbuus, mida müüdi pea 200 tonni, teatas Rimi. 

Rimi salatibaari müük kasvas 15 protsenti. Lihatoodetest kasvas eelmise aastaga võrreldes värske liha kogus ostukorvis samuti 15 protsenti.

Kaupluste müüginumbrid kasvasid enim Eestimaa paikades, kus toimusid suuremad jaanituled. Tarbimisele aitas kaasa pikk pühadeperiood ning koroonapiirangute vaba olemine. Samas on ka taimsed alternatiivid ja alkoholivabad joogid on Rimi statistikas mõnda aega näidanud kasvutrendi.

Maxima turunduse ja avalike suhete osakonna juht Tiia Schapel kommenteeris BNS-ile, et viimaste aastate jaanipäevapidustusi on palju mõjutanud koroonapandeemia ja sellega seotud piirangud. 2020. ja 2021. aastal oli jaaniaeg teistsugune, kuna suuri kogunemisi ei toimunud ja seda kajastasid ka müüginumbrid. Tänavuse aasta jaaninädala käibe kasv ei olnud tavapärase ajaga võrreldes nii suur kui see oli enne 2020. aastat, kus see jäi ligi 10 protsendi juurde.

"Sel aastal võis märgata, et püütakse teha tasa vahepealseid rahulikumaid aastaid, mistõttu oli käibe kasv kohe ka varasemast suurem. Maxima kaupluste baasil võib öelda, et tegu oli viimase nelja aasta suurima jaaniaegse käibe kasvuga võrreldes tavapärase ajaga. Meie müüginumbrid kasvasid jaaninädalal 13 protsendi võrra," lisas Schapel.

Jaaniajale kohaselt osteti enam erinevaid grillitooteid. Tavapäraste grillitoodete kõrvale leidsid tee ostukorvi ka värsked puu- ja juurviljad. Eelmisest aastast alates on grillitoodete kõrval ostetud enam arbuusi, kobartomateid, kurke ja mureleid. Trend jätkus ka möödunud jaaniperioodil, kus suur nõudlus oli murelite ja kobartomatite järele. Mõlema müügikogus oli jaaninädalal mullusest 1,5 korda suurem.

Sarnaselt eelmisele aastale müüdi ligi 200 tonni arbuusi, mis moodustab peaaegu pool kogu juunikuus müüdud arbuusi kogusest. Eelmise aastaga võrreldes kahekordistus jaaniajal ka nektariini müük ning mullusega võrreldes enam kui 20 protsenti ka lahtise kartuli müük.

Tarbekaupade puhul oli jaaninädalal suur nõudlus traditsioonilise grillsöe järgi, mille läbimüük kasvas sel aastal enam kui poole võrra, samuti süütevedeliku, ühekordsete nõude, prügikottide, jääkuubikukotide ja erinevate küünalde järgo. Peamine jook, mida eestimaalased jaanipidustuste ajal soetasid oli õlu.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!