03.04.2014 Neljapäev

Tarbijate õigustest seoses olukorraga Egiptuses

Välisministeerium teatas esmaspäeval, et soovitab seoses suurenenud julgeolekuohuga Egiptuses vältida igasugust reisimist Egiptusesse, sealhulgas turismikuurortidesse Hurghadasse ja Sharm el Sheikhi. Samuti on vahepealsete päevade jooksul mitu reisifirmat lõpetanud oma Egiptuse-hooaja. Seoses sellega on tarbijatel oluline teada oma õigusi. Tarbijakaitseamet tuletabki reisijatele meelde, kuidas sellises olukorras käituda.

Tarbijate õigustest seoses olukorraga Egiptuses
Tarbijate õigustest seoses olukorraga Egiptuses Foto: PM

Tegemist on olukorraga, millele kohaldub võlaõigusseaduse paragrahvis 879 sätestatu, ning pakettreisilepingud võib üles öelda vääramatu jõu tõttu.

Tarbijakaitseamet on suhelnud kõigi Egiptusesse reise korraldavate reisifirmade ja Välisministeeriumiga. Vaatamata keerulisele olukorrale on ametil hea meel tõdeda, et Eesti reisijate turvalisus on prioriteet ning reisikorraldajad TezTour OÜ ja Novatours OÜ on võtnud Välisministeeriumi hoiatust tõsiselt ja lõpetavad Egiptuse reisihooaja planeeritust varem, tagades kõik tarbijatele võlaõigusseadusega seatud õigused.

Loodetavasti jõuab samale seisukohale ka reisikorraldaja GoAdventure OÜ. Vastasel juhul soovitab amet reisibüroodel lõpetada GoAdventure’i reiside vahendamise Egiptusesse, arvestades ministeeriumi ohuhinnangut ja soovitust vältida reisimist Egiptusesse.

Kui reisikorraldaja ütleb pakettreisilepingu üles vääramatu jõu asjaoludel enne reisi algust, on reisijal õigus makstud reisitasu tagasi saada. Seejuures tuleb aga arvestada, et reisikorraldajal on õigus nõuda tarbijalt mõistlikku hüvitist enne reisi algust tehtud põhjendatud kulutuste eest. Sellised kulutused on näiteks reisi komplekteerimine, hotelli broneerimine, viisa organiseerimine. Tarbijatel tuleb arvestada, et mida lähemal on reisi alguspäev, seda suuremad on reisiettevõtja kantud kulud. Suure tõenäosusega on tasutud nii lennupileti kui ka majutuse eest ning tarbijale tagastatav summa võib olla minimaalne. Tarbija nõudmisel on reisiettevõtja kohustatud juba tehtud kulutusi tõendama.

Reisikorraldajad Novatours ja TezTour on Tarbijakaitseametit teavitanud, et soovivad esmajärjekorras olukorda lahendada kokkuleppe teel, pakkudes tarbijatele asendusreise enda pakutavatesse muudesse sihtkohtadesse. Kui tarbijad ei leia asendusreiside seast sobivat sihtkohta või reisiaega, tuleb neil arvestada, et reisikorraldaja omab võlaõigusseaduse kohaselt õigust mõistlikule hüvitisele juba osutatud teenuste eest.

Kui reisikorraldaja ütleb pakettreisilepingu üles reisi toimumise ajal, vabanevad reisikorraldaja ja reisija enda reisilepinguga võetud kohustuse täitmisest.Selle tagajärg on, et reisikorraldaja kaotab õigused reisitasule (pakettreisi maksumus) ning saab nõudeõiguse mõistlikule hüvitisele osutatud reisiteenuste eest ja reisi lõppemiseks veel osutatavate teenuste eest. Reisikorraldaja peab võtma tarvitusele lepingu lõppemisest tulenevad vajalikud abinõud, eelkõige tagama reisijale kokkulepituga samaväärse tagasireisi.

Lisaks on lepingupooltel kohustus kanda reisija tagasireisiga seotud lisakulud võrdsetes osades. Juhul, kui reisikorraldaja tagab reisijale samaväärse tagasireisi, ei pruugi reisijale lisakulusid tekkida, samas kui reisikorraldaja organiseerib eraldi tagasireisi ning sellega kaasnevad lisakulud, peab reisija lisakulud kandma poole summa ulatuses. Reisikorraldajal lasub kohustus tõendada tarbijale, et lisakulud on tehtud konkreetse tarbija tagasitoimetamiseks.

Lepingu ülesütlemisest tekkivad muud lisakulud kannab kumbki lepingupool võlaõigusseadusest tulenevalt ise. Sellised lisakulud reisija jaoks on eelkõige majutuse ja toitlustusega seotud kulud, samuti saamata jäänud tulu.

Kui reisikorraldaja ei kavatse pakettreisilepingut üles öelda, kuid tarbija ise hindab olukorda enda jaoks ohtlikuks (sellises olukorras on praegu GoAdventure’i kliendid), on tarbijal õigus võlaõigusseaduse paragrahvi 879 lõike 1 alusel leping üles öelda. Lepingu ülesütlemisel tuleb arvestada, et reisikorraldaja kaotab küll õiguse reisitasule, kuid võib nõuda mõistlikku hüvitist osutatud reisiteenuste eest.

Tekkinud olukord on keeruline ja ärev kõigile ning selles olukorras tuleb lähtuda võlaõigusseadusest ja mõistlikkuse põhimõttest ja tegutseda üksteise suhtes heas usus. Seega palub Tarbijakaitseamet nii reisikorraldajatelt kui tarbijatelt kannatlikkust ja mõistvat suhtumist.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255