15.01.2018 Esmaspäev

Teemaksu on laekunud kahe nädala jooksul 3,6 miljonit eurot

Uuest aastast Eesti teedel veokitele kehtima hakanud teemaksu on kahe nädala jooksul laekunud 3,6 miljonit eurot, samas on maanteeameti hinnangul veel probleeme maksu tasumisega, kirjutab Postimees.
Uuest aastast Eesti teedel veokitele kehtima hakanud teemaksu on kahe nädala jooksul laekunud 3,6 miljonit eurot, samas on maanteeameti hinnangul veel probleeme maksu tasumisega.
Uuest aastast Eesti teedel veokitele kehtima hakanud teemaksu on kahe nädala jooksul laekunud 3,6 miljonit eurot, samas on maanteeameti hinnangul veel probleeme maksu tasumisega. Foto: pixabay.com

Maksu kogumise eest vastutava maanteeameti peadirektori asetäitja Tarmo Mõttus ütles lehele, et kahjuks ei saa maksu maksmisega päris rahul olla. "Pistelise kontrolli käigus on välja tulnud, et mitmete teedel liikuvate sõidukite eest on tasu maksmata," rääkis Mõttus.

65 protsenti kahe nädalaga kogutud 3,6 miljonist eurost on tulnud Eesti veofirmadelt. Järgmised panustajad on suuruse järjekorras Poola, Läti, Leedu ja Venemaa vedajad.

Kokku on riigilt teekasutuslubasid soetatud 18 000 korral, aga kuna ühes ostukorvis võib olla mitme veoki teeluba, on keeruline öelda, kui paljude veokite eest on tasu lõppude lõpuks makstud. Küll aga on teada see, et Eestis puudutab teemaks ligikaudu 40 000 veoautot ja 16 000 ettevõtet.

Kokku loodab riik aasta jooksul teemaksust teenida 17 miljonit eurot. Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni president, transpordiettevõtja Einar Vallbaum ütles, et suured ja korralikud veofirmad maksavad teekasutustasu ilusti, aga FIE-d ja väiketegijad üritavad maksust nii palju kui võimalik kõrvale hiilida.

Üks lahendus oleks tema sõnul see, kui riik annaks teemaksu tasumise eest veokijuhile kleepsu, mis tuleb aknale või mujale märgatavasse kohta kleepida. "Selle pealt näeks kohe ära, kes maksab ja kes mitte. Aga praegu ei näe midagi ja see on konkurentsile väga kahjulik," sõnas Vallbaum.

Maanteeamet ütles seepeale, et nemad peavad Eestit ikkagi e-riigiks ja usuvad sõidukiomanike seaduskuulekusse. Kleepsude pidev väljastamine, kleepimine ja kontrollimine poleks ameti hinnangul mõistlik.

Vallbaum avaldas ühtlasi kahtlust, et tõenäoliselt on maksu tasumata jätnud ka paljud välisriikide rekajuhid. Siin süüdistab ta jällegi valitsust. "Palju Läti, Leedu, Poole vedajaid, kes siia tulevad, ehmuvad, kui nad ei saa tanklas teemaksu maksta. Kuna sellist võimalust pole riik veel loonud, jäämegi rahast ilma," rääkis ta.

Kuigi riik on loonud võimaluse ka arvutis ja SMS-i teel maksu tasuda, ei saavat välismaa kodanikud seda oma keeles teha, mis on jällegi probleem. Vallbaumi sõnul oleks valitsus võinud juba ammu organiseerida võimaluse tasuda teemaksu ka tanklates ja isegi Tallinki laevade peal, mis veokeid Soomest-Rootsist siia toovad.

Vallbaumi hinnangul ei tule maanteeamet teemaksu kogumisega toime. "Neil pole seda võimekust, mida vaja. Nad ei tunne süsteemi ega tea, kuidas rahvusvaheline veoäri käib," märkis transpordiettevõtja. Seetõttu tulnuks maksu kogumine tema juhitava rahvusvaheliste autovedajate liidu kätte anda, oli ta kindel. "Me oleks juba ammu asjad korda ajanud. Meie tunneme seda äri."

Riik hakkas sellest aastast nõudma enam kui 3,5-tonnistelt veokitelt teekasutustasu. Maksu nõutakse nii Eesti kui ka välismaa veofirmadelt. Raskema ja saastavama veoauto omanikule võib see aastas maksma minna kuni 1300 eurot. Uut maksu saab tasuda ka nädala, kuu ja päeva eest.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference