04.09.2017 Esmaspäev

Hästi planeeritud tehingueelse auditi võlud müüjale

Siim Maripuu, vandeadvokaadi abi
Siim Maripuu, vandeadvokaadi abi Foto: Advokaadibüroo TRINITI

Suurema tehingu tegemisel on mitu aspekti, millele tähelepanu pöörata. Kõige olulisemaks neist, millest teised alguse saavad, on müügiobjekt. Ja müügiobjekti puhul on oluline, et nii ostja kui müüja saavad ühtmoodi aru, mida ostetakse-müüakse. Erimeelsustest selles küsimuses saab alguse suurem osa vaidlusi ja nõudeid. Isegi jalgratast ostes tuleb see põhjalikult üle vaadata ja proovisõit teha. Seda enam peaks suuremahulise aktsia- või kinnisvaratehingu juurde enesestmõistetavalt käima põhjalik audit. Sellise auditi läbiviimisest kirjutangi ja seda just müüja poolt vaadates.

Mis auditist juttu on?

Ettevõtte müügi puhul on tavapärane riskide minimeerimine nii ostja kui müüja jaoks läbi põhjaliku due diligence-analüüsi. Selle käigus läbiviidavaid auditeid on erinevaid: finants-, juriidiline-, maksu-, keskkonna-, juhtimisanalüüs jne, sõltuvalt tehingu eesmärgist, tehinguobjektist ja asjaoludest. Auditite käigus tuvastatakse, milliseid riske võib ettevõtte omandamine kaasa tuua, et ühelt poolt tekitada ostjale kindlus ostuobjekti sisus (ja vajadusel korrigeerida hinda) ning teisalt maandada müüja riske.

Miks on audit müüjale oluline?

Müüja jaoks on põhjaliku auditi läbiviimisel kõige olulisemaks kasuks just tehingust tulenevate riskide maandamine – kõik analüüsi käigus leitu ning auditi käigus ostjale teatavaks tehtu saab lugeda ostja teadmiseks juba enne lepingu sõlmimist ning selle eest müüja pärast tehingut ei vastuta. Ehk ostja ei saa väita, et tema teadmine ostetavast ärist oli teistsugune ning müüja müüdud asi ei ole üldse see, milles kokku lepiti. Kui ostja sealjuures auditit piisava põhjalikkusega läbi ei vii, kuid info on talle edastatud ja edastamine fikseeritud, on see ostja probleem. Nagu jalgrattagi puhul – kui juba kuulutuses on kirjas, et rattal sadulat ei ole, siis ei saa seda ka pärast tehingu tegemist nõuda.

Lisaks eelnevale on aga auditist veel kasu. On juhtusid, kus ka müüja ise saab auditi käigus oluliselt parema ülevaate oma ärist ning oskab sellest tulenevalt tehingut paremini hinnastada. Kui ostja jaoks saavad auditi käigus võimalikud omandamisega kaasnevad riskid maandatud, mõjub see positiivselt hinnale.

Auditi ettevalmistamisel uuesti läbitöötatav ja avaldatav materjal loob enne ostjale avaldamist müüjale võimaluse likvideerida ilmnevad puudused ja sellega vältida nende mõju tehingule, mis võib seisneda nii hinna langemises kui lihtsalt tüütus punktis, mida läbi rääkida. Selliseks võib olla pikendamata domeen või patent, mõni tasumata lõiv või kirjalikult fikseerimata oluline kokkulepe. Mõne ostja jaoks väga olulise puuduse likvideerimiseks võib piisata üksnes telefonikõnest koostööpartnerile ja kogu tehing on lihtsam ning tulemuslikum.

Hästi ettevalmistatud, põhjalik ja ülevaatlik audit tekitab ostjas tunde, et ühing on hästi juhitud, toimiv ja kõik ongi korrektne ning professionaalne. Vastupidine olukord aga võib tekitada rohkelt kahtlusi ja jätta väga halva mulje isegi kui tegelikkuses on kõik korras. Olgugi, et emotsioon, mõjutab see taas kogu tehingut.

Toetajad

Suno 365 logo 10  

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Vebinar ee 300x500 maire otsus 3 gif

Liituge meiega sotsiaalvõrgustikes