16.07.2025 Kolmapäev

Uuring: sotsiaalmeedia kogub populaarsust ostukohana

Kuigi Eesti elanike seas on füüsiline pood endiselt eelistatuim ostukoht, tõstab selle kõrval üha enam pead ostude tegemine sotsiaalmeedia kaudu, sealjuures on veebi ostukohana avastamas ka üha rohkem eakaid, selgus juhtiva finantstehnoloogiaplatvormi Adyeni kaubandusuuringust.
Kasvada soovivad kaubandusettevõtted peavad suutma reageerida muutuvale ostukäitumisele.
Kasvada soovivad kaubandusettevõtted peavad suutma reageerida muutuvale ostukäitumisele. Foto: RUP

Sotsiaalmeedias ostlemine tähendab toodete või teenuste avastamist ja ostmist otse sotsiaalmeediaplatvormide kaudu, ilma et peaks lahkuma rakendusest. Kui varem iseloomustas selline ostlemisviis peamiselt noori, kasutavad sama võimalust nüüd ka vanemad põlvkonnad. Noored, eriti 16–19-aastased, on jätkuvalt sotsiaalmeedia vahendusel ostlemise esirinnas – üle poole neist poodleb sel viisil regulaarselt. Küll aga ostab ligikaudu iga kolmas 60ndates ja iga kuues 70+ vanuses Eesti elanik vähemalt korra kuus midagi sotsiaalmeedia kaudu.

Platvormiülene e-kaubandus muutub normiks

Uuringu kohaselt on Eesti tarbijate ostukäitumine mitmekesine, kuid füüsiline pood on endiselt eelistatuim ostukeskkond. Rohkem kui kolmandik inimestest eelistab füüsilist kauplust, viiendik aga veebipoodi ning ülejäänud tarbijatel pole kindlat eelistust. Adyeni Põhja- ja Baltimaade juhi Tobias Lindhi sõnul näitab see, et mugavus ja kättesaadavus on muutumas tarbijate ostuotsuste tähelepanuväärne mõjutajaks – oluline on sujuv ostukogemus, sõltumata kanalist.

Lindh selgitas, et kasvada soovivad kaubandusettevõtted peavad suutma reageerida muutuvale ostukäitumisele. „Kuigi nooremad digilembesed põlvkonnad on loomulikult poodlemisel sotsiaalmeedia aktiivsemad kasutajad, on selgelt näha, et ka eakamad tarbijad võtavad uusi kanaleid omaks. Ambitsioonikad kaupmehed peavad investeerima lahendustesse, mis lubavad pakkuda sujuvat ostukogemust kõikidele vanuserühmadele,” sõnas ta.

Andmepõhisus kui konkurentsieelis

Kuna tarbijad liiguvad aina enam erinevate kanalite vahel, on kaupmeestel järjest olulisem mõista nende käitumist kogu ostuteekonna vältel, omades sealhulgas ülevaadet, kuidas kliendid ostukanalite vahel liiguvad. Uuring näitab, et ligi 40 protsenti Eesti tarbijatest ootab, et nad saaksid jaemüüjalt kaupa osta mitmete platvormide vahendusel – olgu selleks sotsiaalmeedia, mobiilirakendus või veebileht.

„Veebipoodides on andmete kogumine lihtsam, kuid füüsilistes kauplustes ostlevate tarbijate käitumismustrite mõistmine vajab uusi tehnoloogilisi lahendusi,” ütles Lindh. Ta tõi välja, et need ettevõtted, kes suudavad koguda andmeid ja analüüsida infot kanaliüleselt, saavad pakkuda personaalsemat ja tulemuslikumat ostukogemust –  näiteks soovitades kliendile veebis tooteid, mida ta on kaupluses proovinud.

Ligi kolmandik Eesti tarbijatest viitab ka, et nad oleksid brändidele lojaalsemad, kui saaksid sotsiaalmeedias nähtud toote kohe ja mugavalt veebipoest soetada.

Lindhi sõnul on kaubanduses käes ajastu, kus iga ostukogemus peaks olema nutikas, sujuv ja võimalik kanaliüleselt ehk mitte näiteks vaid ettevõtte füüsilises poes. „Sotsiaalmeedia pole enam pelgalt noorte mängumaa – sellest on saamas igas vanuses tarbijate ostukeskkond,” lausus ta.

Adyeni kaubandusuuringu viis läbi Censuswide 28 riigi 41 089 tarbija seas vanuses 16+. Andmed koguti ajavahemikus 26. veebruarist 12. märtsini 2025.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255