„Mõlemal seadusel on tähtis eesmärk. Seda eesmärki aga ei saavutata, kui seadus loob vajalike piirangute kõrval ka niisuguseid, mis jätavad liigseid tõlgendamisvõimalusi ja annavad kokkuvõttes põhjust arvukateks õigusvaidlusteks,“ märkis president.
Seadused riivavad ühinemisvabadust, usuvabadust ja andmekaitset
„Riigikogu on „Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse“ teksti küll mõnevõrra muutnud, kuid mitte piisavalt. Jätkuvalt on see vastuolus põhiseaduse kolme paragrahviga ning piirab ebaproportsionaalselt ühinemis- ja usuvabadust,“ selgitas riigipea, viidates vastuolule põhiseaduse paragrahvidega 40, 48 ja 11.
„Mõjutustegevust tuleb tõkestada, kuid selleks on vaja täpsemalt määratleda need välismaised sidemed, mis on ohtlikud,“ ütles Karis.
„Seaduse seletuskirjas öeldakse otsesõnu, et lisaks haldussuhete reguleerimisele on soov reguleerida ka kiriku õpetust ja usutalitusi. Mõjutustegevusega võitlemiseks on teised tõhusad hoovad, seega pole nii ulatuslikku sekkumist tarvis. Samuti on seaduses ohu mõiste määratletud sedavõrd laialt, et seaduse sõnastuse kohaselt piisab sellestki, et aastakümneid või palju enamgi aega tagasi on õigustatud vägivalda. Seega on hõlmatud ka sellised usulised ühendused, kellega sidemete keelamine kindlasti seaduse eesmärgiga ei haaku,“ märkis Karis.
„Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse“ kohta ütles riigipea, et automatiseeritud andmetöötluse puhul on eriti oluline luua tagatised isikuandmete kaitseks. „Praegu oleks tegu andmekoguga, mille kohta seaduse seletuskirjas selgitatakse, et selle sisend hõlmab ka poliitilisi ja usulisi veendumusi, terviseandmeid ja rahvust.“
Karise sõnul ei saa iseäranis sellise andmekogu puhul sõltuda riigiameti otsusest, kas andmesubjektile selgitatakse, miks ja milliseid isikuandmeid töödeldakse ning kui suures ulatuses see toimub.
„Kui teabe väljastamisest keeldumine on vajalik kuritegude avastamiseks ja ennetamiseks, siis on see põhjendatud. Samas lubab muudetud seadus piirata õigusi täiendavalt põhjusel, kui see takistab või kahjustab rahapesu andmebüroo seadusest tulenevate ülesannete täitmist. Sellise võimaluse andmine rahapesu andmebüroole piirab liigselt isikute õigusi. Ei saa olla nii, et põhiseaduses nimetatud õigusi võib piirata, kui see riigiameti tööd lihtsustab või aitab kulusid kokku hoida,“ ütles president, viidates vastuolule põhiseaduse paragrahvidega 26 ja 44.