13.04.2012 Reede

Maksuotsusest kohtumenetluseni

Esiteks tasub maksukohustuslasel põhjalikult tutvuda maksuotsuse või vastutusotsusega, et tuvastada, kas sellega on rikutud isiku õigusi või piiratud tema vabadusi, samuti hinnata vaidlustamise perspektiive.

Teiseks tuleb maksukohustuslasel teada, et tal on võimalik esitada vaie Maksu- ja Tolliametile või kaebus halduskohtusse. Vaie otsuse peale selle kehtetuks tunnistamise, muutmise või uue otsuse väljaandmise nõudes tuleb esitada 30 päeva jooksul alates otsuse teatavaks tegemise või kättetoimetamise päevast. Kaebus otsuse tühistamise nõudes tuleb halduskohtule esitada 30 päeva jooksul otsuse teatavaks tegemisest arvates. Täpsed tingimused, millele vaie peab vastama, on loetletud maksukorralduse seaduse (MKS) §-s 139 ning kaebuse nõuded halduskohtumenetluse seadustiku (HKMS) §-s 38. Sealjuures peavad maksuotsuses ja vastutusotsuses olema märgitud viited vaidlustamise võimaluste, tähtaja ja korra kohta.

Halduskohtusse kaebuse esitamisel tuleb arvestada riigilõivu tasumise kohustusega – riigilõivu tasutakse 5 protsenti vaidlustatavast summast, kuid mitte alla 15,97 euro ja mitte üle 958,67 euro. Vaide esitamisel riigilõivu ei tasuta.

Kolmandaks tuleb maksukohustuslasel erilist tähelepanu pöörata sellele, et maksuotsus ja vastutusotsus hakkavad kehtima alates teatavakstegemise või kättetoimetamise hetkest, maksusumma tuleb tasuda otsuses märgitud tähtaja jooksul (üldjuhul 30 päeva) ja maksuvõlg muutub sissenõutavaks pärast märgitud tähtaja möödumist. Vaide või kaebuse esitamine otsuse täitmist ei peata, vaid selleks tuleb teha eraldi taotlus.

Maksuotsuses võib teha hoiatuse sundtäitmise algatamise kohta kohustuse täitmata jätmise korral, mida maksuhaldur ka üldjuhul kasutab. Lihtsamalt öeldes annab maksuhaldur hoiatuse, et kui maksusummat tähtpäevaks ei tasuta, alustatakse maksuvõla sissenõudmisega maksukorralduse seaduses ja täitemenetlust reguleerivates õigusaktides sätestatud korras.

Vaide esitamisel on maksukohustuslasel MKS-i § 146 lõikele 3 tuginedes võimalik  taotleda maksuotsuse või vastutusotsuse täitmise peatamist. Koos Maksu- ja Tolliametile vaide esitamisega, halduskohtusse kaebuse esitamisega või pärast seda saab maksukohustuslane taotleda kohtult esialgse õiguskaitse korras vastutusotsuse või maksuotsuse kehtivuse või täitmise peatamist vastavalt HKMS-i §-le 249. Riigikohus on seisukohal, et maksuotsuse või vastutusotsuse täitmise peatamise ajal ei ole maksukohustuslasel kohustust määratud makse (sh intresse) tasuda ja teda ei käsitleta ka maksuvõlglasena (Riigikohtu 16. juuni 2008. a otsus haldusasjas nr 3-3-1-21-08).

Maksuotsuse või vastutusotsuse täitmise peatamisega ei kaasne küll maksuvõla sundtäitmist ja avalikustamist, kuid see ei mõjuta seadusjärgse maksuvõla olemasolu ning sellega ei peatu intresside arvestamine. Intresside arvestamine peatub ainult siis, kui maksusumma tasutakse. Intressi arvestatakse ja tasutakse 0,06% päevas maksusummalt, mida maksukohustuslane ei ole seadusega sätestatud tähtpäevaks tasunud. Arvestatavat intressimäära saab vähendada kuni 50% maksuvõla tasumise ajatamisel ja seda saab rakendada ajatamise otsuse vastuvõtmise päevast.

Riigikohtu 25. aprilli 2011. a otsusest haldusasjas nr 3-3-1-48-10 järeldub, et isegi kui maksuotsuse või vastutusotsuse täitmine on kohtumäärusega peatatud, on maksukohustuslasel õigus esialgse õiguskaitse kehtivuse ajal täita vabatahtlikult maksunõue ning maksuhalduril on kohustus võtta täitmine vastu ja lõpetada võlalt intresside arvestamine. Samaväärselt on maksukohustuslasel õigus esialgse õiguskaitse kohaldamise ajaks taotleda maksuvõla ajatamist ja intresside vähendamist.

Kui maksukohustuslane on maksuotsusega või vastutusotsusega määratud summad tasunud ning halduskohus rahuldab maksukohustuslase kaebuse viimasele positiivselt, tühistades maksuotsuse täielikult või osaliselt, siis tuleb maksukohustuslasel jälgida, et maksuhaldur tagastaks tema tasutud maksusummad ja tasuks maksukohustuslasele ka vastavalt intresse. Kui kohus maksuotsust või vastutusotsust ei tühista, kaasneb sellega isikule kohustus tasuda lisaks põhivõlgnevusele intressid alates kuupäevast, millal seadusjärgselt tuli maksusumma tasuda.

Kuni maksuvõla tasumiseni või tasumise ajatamiseni on see avalikustatud, mis võib mõjutada suhteid seniste ja tulevaste tehingupartneritega. Samuti tuleb teada seda, et maksunõude tasumata jätmisel on maksuhalduril õigus ja kohustus algatada maksuvõla sissenõudmiseks sundtäitmine.

Maksuvõla sundtäitmiseks on maksuhalduril õigus arestida võlgniku pangakonto või kanda tema pangakontolt raha üle maksuhalduri pangakontole maksuvõla summa suuruses, taotleda kinnisasja käsutamise keelumärke kandmist kinnistusraamatusse, vallasasja käsutamise keelumärke kandmist ehitisregistrisse, sõiduvahendi käsutamise keelumärke kandmist vastavasse registrisse, laeva käsutamise keelumärke kandmist laevakinnistusraamatusse, anda korralduse väärtpaberite või väärtpaberikonto blokeerimiseks, taotleda hüpoteegi seadmist kinnisasjale või laevakinnistusraamatusse kantud laevale või tsiviilõhusõidukite registrisse kantud õhusõidukile, pöörata sissenõue rahalistele nõuetele ja varalistele õigustele ning pöörduda kohtutäituri poole.

Maksuotsuse või vastutusotsuse kättesaamisel tuleb kiirustada selle ülevaatamisega ning vaidlustamise ja maksuvõla sundtäitmist välistavate võimaluste läbimõtlemisega, sest 30 päeva ei ole pikk aeg.

Häli Jürimäe,
advokaat,
Advokaadibüroo Aivar Pilv


Avaldatud RUP.ee Profiblogis 



Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255