11.11.2022 Reede

Uusküla: talvel kukume ja kevadel hakkame taas tõusma

Tööandjate keskliidu novembri ärihommik keskendus tööturule ja majanduse ettevaatele. Talvel kukume ja kevadel hakkame taas tõusma, võttis ärihommikul kõnelenud Luminori peaökonomist Lenno Uusküla kokku lähikuude väljavaated majanduses.

Lenno Uusküla, Luminor Eesti peaökonomist
Lenno Uusküla, Luminor Eesti peaökonomist Foto: erakogu

Maailmamajandust mõjutavad enim keskpankade intressimäärade tõstmine ja Hiina majanduse, ennekõike kinnisvaraturu raskused. Euroala paistab aga silma sellega, et erinevalt Eestist majandus pandeemia-aegsest kukkumisest välja tulla ei jõudnudki – langus oli suur ja taastumine vaevaline.

Majanduslik kindlustunne jätkab langust nii Euroopas kui mujal maailmas. Eestis hakkas kindlustunne langema aasta alguses, enne Venemaa sissetungi Ukrainasse. “Ostujuhid kaotavad Euroopas usku tulevikku ja see ei sõltu sektorist. Terve majandus liigub ühesuguses rütmis, mida poleks osanud arvata,” märkis Lenno Uusküla.

Kaubanduse käive on küll kasvanud, kuid seda toidab Uusküla hinnangul hinnatõusu ootus – hindade kasvuga kaasneb aga ka ootus, et hinnad kasvavad edaspidi ja see paneb tarbimina, et inflatsiooni tõttu ostujõudu mitte kaotada. Kaubanduse käive absoluutnumbrites on hea, kuid probleem on müügimahtudes.

CV-Online müügijuht Indrek Harjak rääkis, et tööotsimise turul saavad kokku kaks vastandlikku ootust – töötajad ja töövõtjad eeldavad palgakasvu, kuid tööandjad pigem hoiavad kuludel ja nende suurendamisel teravalt pilku peal.

Töövõtjate poolelt jagunesid pooleks need, kes plaanivad hoida senist töökohtade taset ning kes töötajaid juurde värbavad. Samas on järjest keerulisem – nii vastas 63 protsenti ettevõtetest – häid töötajaid leida.

Selleks soovitas ta leida üles passiivsed tööotsijad. Ehk need, kes aktiivselt tööd ei otsi, kuid on töökoha vahetuseks avatud, kui hea pakkumine sülle potsatab. Selleks soovitas ta värbajate fookuse pöörata näiteks sotsiaalmeediale ja lisaks levinud värbamis-reklaamikanalitele Facebook ja Linkedin ka näiteks TikToki võimalusi kasutada, kus 40% kasutajatest on vanuses 18-24.

Samuti rõhutas ta tööandja brändingu olulisust ehk hoida enda tööotsijatele pildis kui atraktiivne tööandja. Selleks tasub lisaks hästi läbi mõeldud ja eri sihtrühmadele suunatud töökuulutustele panustada ka oma organisatsiooni saadikute leidmise ja kasutamisele mõelda, panna end tööotsija kingadesse ja muuda kandideerimine võimalikult lihtsaks (näiteks mitte küsida esimeses etapis kõike kandideerimisel nõutavat – tunnistused jne – vaid teha seda näiteks teises etapis) jne.

Järgmine Eesti Tööandjate keskliidu ärihommik toimub detsembris. 

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255