12.08.2022 Reede

Reeglid hindade ja arvustuste kuvamisel

Juba maikuus jõustusid seadusemuudatused, mis mõjutavad kõiki turismiettevõtjaid, kes müüvad tarbijatele tooteid või teenuseid.

Kui kaupade või teenuste müümisel avaldatakse kasutajate arvustusi, peab kaupleja tõendama, et arvustus on tõene ja kirjutatud toote või teenuse ostnud isiku poolt.
Kui kaupade või teenuste müümisel avaldatakse kasutajate arvustusi, peab kaupleja tõendama, et arvustus on tõene ja kirjutatud toote või teenuse ostnud isiku poolt. Foto: pixabay

Kehtima hakanud regulatsiooni eesmärgiks on muuta ostmine tarbijate jaoks läbipaistvamaks, et tarbijad saaksid teha teadlikumaid tehinguotsuseid.

Suure muudatuse tõi uus regulatsioon kauba hinna alandamise teate puhul. Uute hinna alandamise nõuetega tuleb arvestada ainult kaupade müügiks pakkumisel, näiteks veebipoes reisikaupade müümisel. Teenuste osutamise ja müümise korral tuleb lähtuda seni kehtinud hinna avaldamise üldpõhimõtetest ehk heast kaubandustavast, arvestades, et müük toimuks tarbija suhtes ausalt ja kauplemisvõtted ei oleks eksitavad ega ebaausad. 

Igas kauba hinna alandamise teates tuleb näidata ära varasem hind ehk vähemalt viimase 30 päeva madalaim hind. Juhul kui toode on olnud müügil vähem kui 30 päeva, on varasemaks hinnaks vähemalt 7 päeva jooksul enne hinna alandamist kaubale kehtinud hind. Erireeglit kohaldatakse juhul, kui kauba hinda alandatakse ilma katkestusteta järk-järgult – siis on varasemaks hinnaks kauba hind, mis kehtis enne esimest allahindlust. Järjestikuste (vahedega) sooduskampaaniate korral on varasemaks hinnaks viimase 30 päeva madalaim hind, mitte enne esimest sooduskampaaniat kehtinud varasem hind.

Olukorras, kus kaupade või teenuste müümisel kohandatakse hindu isikupõhiselt (näiteks lähtuvalt tarbija IP-aadressist, sünnipäevast või varasematest ostudest), tuleb tarbijat sellest teavitada. Kuna hinnateave on üheks olulisemaks kriteeriumiks, mille järgi tarbija tehinguotsuseid langetab, siis on oluline, et hinna kujunemine oleks tarbija jaoks arusaadav ning teave hinna ja hinnaeelise kohta ei oleks eksitav.

Kui kaupade või teenuste müümisel avaldatakse kasutajate arvustusi, peab kaupleja tõendama, et arvustus on tõene ja kirjutatud toote või teenuse ostnud isiku poolt. Juhul kui kaupleja ei ole selleks võimeline või kui tal puuduvad sellekohased tehnilised vahendid, tuleb arvustustele lisada juurde märge, et arvustused on kirjutatud kontrollimata isikute poolt. Võltside arvustuse kasutamine on keelatud, samuti ühe toote arvustuse teise toote alla tõstmine. Tarbijate arvustused võivad olulisel määral mõjutada teiste tarbijate tehinguotsuseid ning arvustuste avaldamisel ei tohi tarbijaid eksitada.

Juhul kui kaupleja pakub võimalust otsida veebilehel teiste kauplejate poolt pakutavaid kaupu või teenuseid, siis tuleb tarbijale anda infot parameetrite kohta, mille alusel on otsingu tulemusena esitatav järjestus kujunenud. Sellega peavad arvestama eelkõige veebipõhiste vahendusteenuste osutajaid (näiteks lennupiletite vahendajaid või võrdlusportaalide haldajaid), kes võimaldavad veebilehel lepingute sõlmimist teiste kauplejate või tarbijatega.

Kuna regulatsiooni üheks eesmärgiks on tagada kauplejatele võrdsemad konkurentsitingimused, siis on nõuetest kinnipidamiseks kehtestatud ka varasemast suuremad karistusmäärad. Võimalikke rikkumise kahtlusi hindab TTJA juhtumipõhiselt. Saamaks ülevaadet TTJA seisukohtadest uue regulatsiooni tõlgendamisel, soovitame tutvuda TTJA ettekannete , hinna avaldamise juhendi  ning vastustega korduma kippuvatele küsimustele. Samuti soovitame tutvuda uue tarbijakaitseseaduse täistekstiga  ja selle seletuskirjaga , hinna avaldamise nõudeid reguleeriva määruse  ja seletuskirja  ning Euroopa Komisjoni suunistega .

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference