30.06.2014 Esmaspäev

Priit Martinson: odav Hiina on kadumas?

Euroopa Kaubanduskoja värske uuringu kohaselt leiab 68 protsenti Hiinas esindatud Euroopa firmadest, et nende äri on viimase kahe aasta jooksul keerulisemaks muutunud. Peamise põhjusena tuuakse välja tööjõu kallinemist, võitlust talentide pärast ning kasvavat konkurentsi. Shanghais on keskmine palgakasv olnud 10 protsenti aastas ning trend on endiselt jätkuv. Kas head ajad on lõppenud?

Priit Martinson, kaubandusatašee
Priit Martinson, kaubandusatašee Foto: Eesti peakonsulaat Shanghais

Hiina on muutumas

Hiina turg on küpseks muutumas. Kui eestlased mõtlevad endiselt, kas ja kuidas Hiinas esindatud olla, siis enamus Fortune 500 korporatsioone otsustas juba 1990-ndatel, et Hiinas mitte kohalolekut ei saa endale majanduslikult lubada.

Täna moodustab Hiinast saadav käive ja kasum Euroopa ettevõtete jaoks olulise osa ning Hiina on olnud maailmamajanduse vedur alates 2008. aasta majanduskriisist. Hiina turu toetuseta oleks viimase majanduskriisi jooksul nii mõnigi rahvusvaheliselt tuntud autotootja ja luksusbränd tegevuse lõpetanud.

Kui veel mõned aastad tagasi vaimustuti praktiliselt kõigest välismaisest, siis tänaseks on Hiina tarbija oluliselt eneseteadlikum. See sunnib ettevõtteid oma strateegiad üle vaatama ning Hiina turu ja tarbija usalduse võitmiseks senisest veelgi enam pingutama. Üha enam Hiina ettevõtteid on loonud tugevad brändid, mis sisenevad jõuliselt ka rahvusvahelisele turule. Võrdlemisi palju on üles ostetud tuntud välismaiseid ettevõtteid ning tehnoloogiat. Toodete kvaliteet on jõudnud konkurentidele järele. Odav Hiina on kadumas. Kohalikud ettevõtted liiguvad väärtusahelas kõrgemale tasemele. T-särkide ja lihtsa mööbli tootmine on kolinud Lõuna-Aasiasse, Hiina pärusmaaks jääb masina- ja elektroonikatööstus, samuti kasvab majanduses teenuste osakaal. Hiinas tootmise suurimaks eeliseks peetakse ideaalseid tarneahelaid. Tootmiseks vajalikke komponente ei pea tellima kaugelt ega nende saabumist pikalt ootama – sama sektori tööstused on koondunud kindlatesse piirkondadesse, kus kõik toimib efektiivselt ja kiirelt.

Euroopal on Hiinas potentsiaali

Euroopa ettevõtete konkuretsieelis Hiina turul seisneb peamiselt brändide suuremas tuntuses, tootekvaliteedis ning suuremates kogemustes turunduse ja müügi vallas. Lisaks on Euroopa või USA päritolu ettevõtete personalipoliitika Hiina töötajate poolt eelistatum võrreldes kohalike ettevõtetega. Intellektuaalomandi kaitse küsimus on endiselt oluline, kuid kõigest 22% küsitletud Euroopa ettevõtetest pidas seda Hiinas kolme suurima väljakutse hulka kuuluvaks.
Suurimat kasvupotentsiaali nähakse Hiinas meditsiinisektoris, toiduainetööstuses, autotööstuses ja reisiettevõte äris.

Lisaks kasvavale konkurentsile põhjustab ettevaatlikust võimalik Hiina majanduse jahtumine. Siiani ei ole enamus Euroopa ettevõtteid näinud Hiinas muud kui kasvu ja laienemist. Majanduse võimalik jahenemine toob kaasa uue reaalsuse, millega enamus on juba leppinud. Hiina turg on ja jääb Euroopa firmadele strateegiliselt oluliseks just oma suuruse tõttu, kuid seni plaanitud tegevusi tuleb korrigeerida.

Kellel tasuks alustada ekspordiga Hiina?

Eesti peamiseks koduturuks on ning jääb Euroopa Liit ning naaberriigid Skandinaavias. Kaugemale tasub vaadata keskmisest võimekamatel ning ainulaadsematel ettevõtetel. Siia alla kuuluvad firmad tehnoloogiasektorist, toiduaine-, masina- ja puidutööstusest. Eelduseks on hea toode, tugev ambitsioon ning paindlikkus.

Ei pea paika arvamus, et hiinlased ostavad kõike kuni hind on piisavalt madal. Hiinlastel on väga selge veendumus, mis neile meeldib ja mis mitte ning brände, mida ollakse harjunud tarbima, ei vahetata üldiselt uute vastu. Siinkohal on üks kiiremini kasvavaid sektoreid kosmeetikatööstus, mille turu suuruseks on 10 miljardit EUR ning kasv 16% aastas. Näiteks hakkasid Hiina naised põsepuna kasutama juba 5000 aastat tagasi ning kosmeetikat ostavad neist täna praktiliselt kõik sõltumata sissetulekust. Äärmiselt oluline osa on turundusel ja seda tuleb kindlasti silmas pidada. Kasvab ka nõudlus looduslike ning orgaaniliste toodete vastu.

Lokaliseeri

Oma tooted Hiina turule saada on kõigest esimene pool lahingust, teine pool on tarbijad neid ostma panna. Tooted peavad olema kohandatud Hiina turu eripärasid silmas pidades. Tootearendus peab toimuma Hiinas või Hiina partneri nõuannetel.
Hiina ettevõtete seas läbi viidud küsitluse tulemusel pidasid nad uue tarnija valikul kõige olulisemaks toote kvaliteeti, seejärel distributsiooni ja tarnija võimekust ning alles kolmandana hinda. Vähem oluliseks peeti müügimeeste kvaliteeti ning kaupade tagastuspoliitikat.

Eesti firmadest võiks esile tõsta Fortumo, mis müüb oma Pekingi harukontori kaudu mobiilseid makselahendusi Hiina suurimatele mobiilioperaatoritele China Mobile ja China Unicom. Maailmaklassi toodet pakub Estelon, mille kõrgelt hinnatud kõlareid leiab Hiina kodudest.

Hiina tootmisvõimalusi kasutavad edukalt ära paljud Eesti tekstiilitööstuse ettevõtted, oma tehase on otsustanud rajada Wendre.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255