25.04.2014 Reede

Eestis on makseteenuste kättesaadavus hea

Pankade makseteenused on Eestis hästi kättesaadavad tänu sellele, et 97% elanikest on pangakonto (Euroopas keskmiselt 86% elanikest) ja ligipääsetavus internetipangale on hea.

Eestis on makseteenuste kättesaadavus hea
Eestis on makseteenuste kättesaadavus hea Foto: Reuters

Eesti Panga statistika kohaselt oli 2013. aasta lõpu seisuga eraisikute ja majandusüksuste peale kokku avatud peaaegu 1,8 miljonit pangakontot, mis tähendab, et Eestis on mitme konto omamine tavapärane. Internetipanka kasutas 2014. aasta esimese kvartali seisuga umbes kaks miljonit pangaklienti. Lisaks sellele on pankade mobiilirakendusi alla laetud ja nutitelefonidesse installeeritud hinnanguliselt üle veerand miljoni korra. Tänu interneti- ja mobiilipanga rakenduste lihtsale ja mugavale ligipääsetavusele on ka makseteenused kõikjal Eestis kättesaadavad ning pankade vahendusel tehtavatest maksetest algatatakse Eestis 99,6% elektroonselt.

Nii makseteenused kui ka sularaha on kättesaadavad enamikus Eesti valdades (82% kõigist valdadest) pangakontori, pangabussi, postipanga või pangaautomaadi vahendusel. Pangakaardiga on võimalik üle Eesti maksta umbes 20 000 müügikohas ning sularaha on võimalik välja võtta 821 pangaautomaadist (sissemaksefunktsiooniga on sealhulgas 112 pangaautomaati). Pangakontoreid oli Eestis 2013. aasta lõpu seisuga 140, millest 96% asus linnades. Kuigi pangakontoreid on võrreldes 2009. aastaga 35% vähem ja osa neist on muudetud sularahavabaks, on pangad asendanud need muude lahendustega. Pangabussil on näiteks 51 peatuskohta (suletud postkontori asemel käib pangabuss) ja Postipangal 220 asukohta üle Eesti. Tänu sellele on olulisemad panga- ja makseteenused kättesaadavad ka väiksemates asulates.

Makseteenuste tasud ei ole Eestis viimaste aastate jooksul palju muutunud. Makseteenuste hinnad on muutunud peamiselt maksekanalite võrdluses: pangakontoris tehtavad tehingud on kallimad kui elektroonsed. Pangad pakuvad aktiivselt ka eri kliendisegmentidele pakkumisi ja soodustusi, mis on teinud paljud panga- ja makseteenused soodsamaks. Enamikus elektroonilistes kanalites pakutakse nii noortele kui ka pensionäridele vähemalt pangasiseseid makseid tasuta.

Euroopa Liidus soovitakse lihtsustada pangakonto avamist teises riigis ja tulevikus on võimalik ka kõigil eestimaalastel võrrelda üle Euroopa teiste pankade makseteenuste tasusid. Eestis tegutsevate pankade makseteenuste hindu saab praegu võrrelda minuraha.ee veebilehel. Teiste riikide makseteenuste hindu tuleb aga uurida pankade hinnakirjadest. Lähinaabrite Soome, Läti ja Rootsi pankade hinnakirjade kohta tehtud Eesti Panga uuringu järgi on Eestis pankade makseteenuste hinnad teiste riikide pankadega konkurentsivõimelised (hinnavõrdluses ei ole arvestatud soodustuste ega pakettide hindadega). Kui hindade võrdlemine muutub tulevikus üle Euroopa lihtsamaks, siis võidavad sellest eelkõige pangakliendid, kelle jaoks tekib rohkem valikuid ja suureneb atraktiivsete pakkumiste arv (pankadevaheline konkurents tiheneb). Kui kohalik pangaklient leiab välismaalt atraktiivsema teenusepakkuja, siis on võimalik ka panka vahetada.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference