26.04.2018 Neljapäev

Järgmisel nädalal jõustuv vedelkütuse seadus nõuab biokomponenti

Alates 1. maist ehk järgmise nädala teisipäevast hakkab kehtima eelmise aasta juunis vastu võetud uus vedelkütuse seadus, mis kohustab kütusemüüjaid lisama bensiinile ja diislile 3,1 protsendi energiamahu ulatuses biokütuseid; 2019. aastaks suureneb tase 6,4 protsendini ning jõuab 2020. aastaks 10 protsendini.

Biokütuste lisamise nõue tuleneb Euroopa Liidu (EL) direktiivist. 2017. aastani oli Eesti EL-is viimane riik, mis biokütuse kasutamist tarnijatelt nõudnud ei ole. Näiteks Lätis peab mootoribensiinis ja diislikütuses olema biokütust 5 protsendi mahu ulatuses ja Soomes 15 protsendi mahu ulatuses. Läti on võtnud eesmärgiks suurendada seda osakaalu 2020. aastaks 10 protsendini, teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM).

Paljudel sõidukitel on kütuseluugi juures märk, mille kohaselt ei soovitata biokütust tankida. See märk kehtib 100-protsendilise biokütuse kohta ja võib seetõttu tarbijat eksitada. Autotootjad on kinnitanud, et kuni 5-protsendilise etanooli mahusisaldusega mootoribensiin ja kuni 7-protsenilise biokütuse mahusisaldusega diislikütus sobib kõikidele sõiduautodele.

Seejuures seoses uue vedelkütuse seaduse jõustumisega kütuste kvaliteedinõuded ei muutu. Nõuded tagavad jätkuvalt, et kõik kütused on kasutatavad aastaringselt, kaasa arvatud külmemate ilmadega talvel. Eesti regioonis toodetakse ka talvekindlat biodiislit, mida kasutatakse laialdaselt näiteks Soomes ja Rootsis aastaringselt.

Seaduseelnõu ettevalmistamisel hindas MKM, et biokütuse lisamine võib omada esimesel aastal mootoribensiini hinnale mõju kuni 0,5 senti liitri kohta ja diislikütuse puhul kuni 1,5 senti liitri kohta. Teisalt on ministeeeriumi sõnul olnud ka olukordi, kui etanool on odavam kui mootoribensiin, mistõttu on tanklates müüdavas mootoribensiinis olnud kuni 5 protsendi ulatuses etanooli.

Seega võivad nii biokütuste kui ka mootoribensiini ja diislikütuste hinnad sõltuda maailmaturu hetkeolukorrast, mistõttu ei pruugi kohustuse lisamine hinnatõusu põhjustada – lõpliku kütusehinna kujundab konkurents. Seaduse koostamist konsulteerinud Eesti vedelkütuse tarnijad on ministeeriumi sõnul kinnitanud, et üksnes biokütuse nõue ei saa mõjutada kütusehinda.

Teadvustamaks tarbijatele, et mootorikütustesse on lisatud biokütust, märgivad tanklad alates 2019. aasta aprillist biokütust sisaldava diislikütuse märkega B7 ning mootoribensiini märkega E10. Alla 5-protsendilise biokütuse sisalduse puhul ei pea mootoribensiini või diislikütust eraldi märgistama.

Seaduse koostamisel tegi MKM koostööd Eesti vedelkütuse tarnijaid koondava Eesti Õliühinguga ning Autode Müügi ja Teenindusettevõtete Eesti Liiduga (AMTEL). AMTEL on koostanud ka ülevaate mootorsõidukitest, milles ei soovitata kasutada üle 5-protsendilise etanoolisisaldusega mootoribensiini. Antud info on avaldatud maanteeameti veebilehel.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255