Õiguskantsler Indrek Teder on seisukohal, et Maksu- ja Tolliameti (MTA) tegevus Eesti Vabariigi maanteepiiripunktides Vene Föderatsioonist sõiduki standardpaagis sissetoodava kütuse maksustamisel ei ole kooskõlas õiguspärasuse ja hea halduse tava nõuetega.
Õiguskantsler saatis täna rahandusministrile ja MTA juhile soovituse olukorra parandamiseks piiril. Indrek Teder soovitas ministril algatada alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse korrastamiseks eelnõu koostamine, mille raames tuleks tunnistada kehtetuks kütuse maksustamisel palju segadust tekitanud sihtkoha kriteerium ja sätestada Euroopa Liidu õigust ja põhiseadust arvestavad meetmed piiriäärse ebaseadusliku kütuseäriga võitlemiseks. MTA-l soovitas õiguskantsler seni, kuni ei ole jõustunud asjakohased seadusmuudatused, loobuda sihtkoha kriteeriumi rakendamisest ning arvestada, et inimene võib Euroopa Liidu õiguse järgi aeg-ajalt tuua Venemaalt omatarbeks maksuvabalt kütust. Maksuvabalt võib kütust tuua sõiduki standardses kütusepaagis.
Segadused piiril algasid käesoleva aasta juunis, mil MTA muutis radikaalselt oma praktikat sõiduki standardpaagis imporditava kütuse maksustamise osas. Kuni selle ajani ei takistanud MTA sõiduki standardpaagis maksuvaba kütuse toomist Venemaalt isegi siis, kui seda tehti mitu korda päevas. Alates juunist hakkas MTA aga nõudma, et ka 1-2 korda kuus ilma selge sihita Venemaal käivad inimesed arvestaks ja tasuks aktsiisi, käibemaksu ja tollimaksu kütuselt, mida nad ei vaja piirilt oma sõidu sihtkohta sõitmiseks. Sisuliselt asendas MTA üleöö oma leebe maksupraktika ülimalt rangega. Õigusvastased on mõlemad.
„Ebaseadusliku kütuseäriga piiril tuleb võidelda, kuid selle tegemisel ei saa rikkuda inimeste õigusi ja -vabadusi,ˮ sõnas Indrek Teder. Ta lisas: „MTA uus halduspraktika loob aga olukorra, kus maksuvabastus jäetakse kohaldamata ka neile, kel on õigus seda saada: paar korda kuus omatarbeks Venemaalt kütust toovatele inimestele. Asjaolu, et MTA jättis aastaid kütusega äritsevatelt inimestelt impordimaksud kogumata, ei õigusta täna maksuvabastuste kohaldamata jätmist neile, kellel selleks Euroopa Liidu määruste ja direktiivide järgi õigus on. Ühte äärmust ei saa asendada teisega.“
Ühtlasi taunib õiguskantsler maksude arvestamist läbi sihtkoha kriteeriumi ehk seda, et inimene peab arvestama ja tasuma maksud kütuselt, mida ta ei vaja piirilt sihtkohta sõiduks. Kuna sihtkohast sõltub MTA hinnangul maksusumma, venivad tollipunktides vaidlused inimese sõidu sihtkoha ning selle tõendamise üle. MTA on läinud isegi nii kaugele, et nõuab inimeselt maksuvabastuse saamiseks Eesti Vabariigist kindla kontrollipunkti kaudu lahkumist, kui väidetav sihtkoht ei asu Eestis. Ühelgi MTA ametnikul ei ole õigust nõuda, et inimene liiguks kütuselt maksuvabastuse saamiseks teatud kindlaid maanteid pidi – see oleks vastuolus põhiseaduses sätestatud liikumis- ning tegevusvabadusega.
„Minu soovituses välja toodud probleemid näitavad, et piiriäärse ebaseadusliku kütuseäriga võitlemiseks on tarvilik korrastada aktsiisiseaduse regulatsiooni ning kehtestada selge, Euroopa Liidu õiguse ja põhiseadusega kooskõlas olev abinõude pakett,ˮ sõnas õiguskantsler.