Advokatuuri esimees Toomas Vaher märkis justiitsministeeriumile saadetud
kirjas, et korruptsioonivastase seaduse eelnõu järgi on
deklareerimiskohustus teiste seas ka avalik-õigusliku juriidilise isiku
juhtorgani, välja arvatud üldkogu, liikmel. Seega laieneb
korruptsioonivastase seaduse eelnõu kohaselt deklareerimiskohustus ka
Eesti Advokatuuri juhatuse liikmetele.
"Advokatuurile jääb arusaamatuks, milline on advokatuuri juhatuse liikme
võimalik korruptsioonirisk. Advokatuuri hinnangul puudub
kutseorganisatsiooni aspektist lähtuvalt advokatuuri juhatuse liikmetel
korruptsioonirisk ja sellest tulenevalt vajadus deklaratsiooni
esitamiseks. Advokatuur teeb ettepaneku muuta eelnõu, et deklaratsiooni
esitama kohustatud isikute ringist oleksid välistatud
kutseorganisatsioonid. Advokatuuri arvates ei ole põhjendatud
deklaratsiooni esitamiseks kohustatud isikute ringi valimatu
laiendamine," märkis Vaher.
Vaher viitas korruptsioonivastase seaduse eelnõu seletuskirjale, milles
on märgitud, et Euroopa Nõukogu korruptsioonivastane ühendus GRECO
soovitas juba 2003. aastal Eestil MHD süsteemi üle vaadata, kuna kehtiva
süsteemi süsteemi peamised probleemid on andmete formaalsus, esitajate
rohkus ja sellega kaasnev halduskoormus ja ebatõhus järelevalve.
"Seega on deklaratsiooni esitamiseks kohustatud isikute ringi valimatu
laiendamine vastuolus seletuskirjas tooduga. Esitajate rohkus põhjustab
halduskoormuse tõusu ja põhjustab seeläbi ebatõhusat järelevalvet.
Lisaks eeltoodule on selline sekkumine kutseorganisatsiooni juhtorganite
liikmete majandushuvidesse ja nende piiramatu avalikustamine
ebaproportsionaalne," kirjutas Vaher.
Justiitsministeerium saatis 9. novembrikl teisele kooskõlastusringile
muudetud korruptsioonivastase seaduse eelnõu, mis laiendab muu hulgas
majanduslike huvide deklaratsiooni esitajate ringi.
Eelnõu uue versiooni kohaselt peavad oma huve deklareerima teiste hulgas
ka:
- linnaosavanemad,
- linna või valla ametiasutuste ja nende osakondade ja talituste juhid,
- hallatavate asutuste juhid,
- avaliku ettevõtja, nagu näiteks Eesti Energia või Eesti Raudtee juhatuse ja nõukogu liikmed,
- selliste asutuste juhtorganite liikmed nagu näiteks Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus või Kredex,
- avalik-õigusliku juriidilise isiku juhtorganid.
Samas saab ametnike ettevõtlusvabadus ka suurem olema.
Erinevalt varasemast üldisest keelust tuleb nüüd oma huvidest ja
kõrvaltegevustest ise teada anda, et ametisse nimetaja saaks välistada
võimaliku korruptsiooniriski.
Kõigi nimetatud deklarantide deklaratsioonid on eelnõu kohaselt
avalikud, avalikustamata jäävad üksnes julgeoleku- ja uurimisasutuste
ametiisikute deklaratsioonid, samuti deklarandi perekonnaliikmeid
puudutavad andmed.
Tulevikus peaksid ametiisikud oma huvide deklaratsiooni lisaks oma
isiklikule varale kirja panema ka kogu muu nende käes püsivalt kasutuses
oleva vara, mis peaks välistama olukorrad, kus ametiisiku püsivas
kasutuses olevad kinnistud või autod on teise isiku nimel ja seega ei
kajastu ka deklaratsioonis. Samuti tuleb uue seaduse järgi deklareerida
oma välismaal olev vara, nõuded teiste isikute vastu, varalised
annetused ning kõrvaltegevus, dividenditulu ning muud, seal hulgas
mittemajanduslikud asjaolud, mis sisaldavad korruptsiooniohtu.
BNS