03.08.2011 Kolmapäev

VKG: põlevkivi maksustamine peaks toimuma kütteväärtuse põhiselt

Põhjendades maksustamist kütteväärtuse põhjal, selgitas VKG, et valmis põlevkivitooteid ei saa maksustamise aluseks kasutada, kuna toodete nimekiri on juba praegu lai ja kindlasti muutub tulevikus veelgi laiemaks. Iga uue toote puhul tuleks maksustamise printsiip üle vaadata ning see oleks keerukas ja subjektiivne.

Lisaks ei soodustaks tootepõhine maksustamine ressursi säästlikku kasutamist ning efektiivsete tehnoloogiate kasutusele võtmist. Lõpptoodangu alusel oleksid võrdselt maksustatud nii ebaefektiivsema tehnoloogiaga tootja, kes tarvitab tonni kütuse valmistamiseks 10 tonni põlevkivi, kui efektiivsema tehnoloogiaga tootja, kes kasutab tonni kütuse tootmiseks seitse tonni põlevkivi.

Maksustamine seotaks naftahinnaga, sest põlevkiviproduktid konkureerivad kõige erinevamates kasutusvaldkonades naftaga, soovitab VKG.

VKG nägemuse järgi peaks maksul olema alam- ja ülempiir ning piiride vahel oleks maks progresseeruv. Naftahinna puhul 50 dollarit barrel ja allapoole maksu ei rakendataks. Sellisel moel suureneb riigi tulu siis, kui suureneb ettevõtte naftahinna kasvust tingitud tulu ja analoogselt väheneb ettevõtte maksukoormus kui turusituatsioon halveneb.

Nõnda tekitatakse olukord, kus ettevõte ühelt poolt jagab oma suurenevat tulu riigiga, kuid teiselt poolt vähendab ka riik ettevõtte riske majandusolukorra halvenedes, seisab VKG kirjas.

Kui naftahind oleks vahemikus 60–80 dollarit barreli kohta, siis tuleks maksta maksu üks euro põlevkivi tonni kohta. Alates nafta hinnatasemest 80 dollarit kuni tasemeni 160 dollarit kasvaks põlevkivi maksustamine iga 10-dollarilise naftahinna tõusu puhul 0,5 euro võrra tonni kohta. Näiteks naftahinna tasemel 90 dollarit barreli kohta tuleks põlevkivi eest maksu tasuda 1,5 eurot tonni kohta, tasemel 160 dollarit barreli kohta oleks maksumäär 4,5 eurot tonni kohta. Vahemikus 160–180 dollarit barreli kohta oleks maksumäär 4,5 eurot tonni kohta, selgub VKG kirjast.

Motiveerimaks põlevkivitööstust investeerima tootmise kaasajastamisse, rakendataks VKG soovitusel investeeringute tegemise ja laenude maksmise perioodil ettevõtte ettepanekul koefitsiente maksu arvestamisel. Investeeringuga seotud tootmise käivitamisel ja katseperioodil oleks maksu arvestamise koefitsiendiks 0,2 konkreetse investeeringuga seotud põlevkivi hulgale.

Kohtla-Järve põlevkivi töötleja hinnangul peaks põlevkivi maksustamise uus mehhanism asendama ka praeguse põlevkivi ressursimaksu. Ressursimaks 1,10 eurot tonni kohta aastal 2011 sisalduks uues maksus.

VKG on seisukohal, et täiendav maksustamine ei tohi muutuda piiravaks põlevkivitööstuse arengule ja seega peab maksustamine olema ühest küljest piisavalt lihtne, kuid teisalt piisavalt diferentseeritud säilitamaks ning kasvatamaks sektori elujõulisust.

Märtsis avalikustatud koalitsioonileppe kohaselt kaalub Reformierakonna ning Isamaa ja Res Publica Liidu koalitsioon põlevkiviõli tootmisel põlevkivi riigitulu (royalty) kogumise rakendamise otstarbekust. Koalitsioonileppe teksti järgi sõltuks põlevkivi riigitulu suurus nafta maailmaturuhinnast ning arvestaks tootjaettevõtte pikaajalisi äririske.

BNS

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255