29.01.2019 Teisipäev

Analüüs: maksumuudatuste mõju keskkonnale on jäänud napiks

Stockholmi Keskkonnainstituudi Tallinna Keskuse vanemeksperdid Helen Poltimäe ja Kaja Peterson analüüsid 7. juulil 2005. aastal valitsuse kinnitatud ökomaksureformi lähtealuste realiseerumist ja jõudsid järeldusele, et maksud pole suutnud keskkonnamõjusid oluliselt vähendada.
Analüüs: maksumuudatuste mõju keskkonnale on jäänud napiks
Analüüs: maksumuudatuste mõju keskkonnale on jäänud napiks Foto: PIXABAY
13 aastat tagasi seati koos ökomaksureformi sätestamisega eesmärgiks pöörata mitmed negatiivsed trendid positiivseteks. Nii sooviti Eesti arengutrendi muuta jätkusuutlikumaks, vähendada põlevkivienergeetika rolli ja sellest tulenevat veekasutust, õhusaastet ja jäätmeteket, peatada energiat raiskav majandus ja ohjata kasvavat autostumist ning sellega seotud välisõhu saastet, samuti tagada maavarade jätkusuutlik kasutamine.

Uurimust läbi viinud autorite hinnangul ei ole erinevate maksumuudatustega kahjuks suudetud negatiivsetesse trendidesse olulisi positiivseid muutusi tuua. „Võimalik, et on õnnestunud ära hoida veel suuremat negatiivset keskkonnamõju, aga sellest kindlasti ei piisa, et lugeda ökomaksureformi edukalt rakendunuks,“ märkis töö üks autoritest Helen Poltimäe.

„Näiteks on viimase 13 aasta jooksul otsene materjalisisend meie majanduses veelgi suurenenud. Põlevkivi roll on püsinud elektritootmisel stabiilsena, vähenedes vaid osakaaluna, samuti ei ole paranenud meie majanduse energiamahukus, olles üks suuremaid Euroopa Liidus. Ka sõiduautode arv ning autode kasutamise osakaal on kiiresti kasvanud, kusjuures endiselt on Eestis ostetavad uued autod Euroopa kõige ebaökonoomsemate seas, mistõttu transpordi energiatarbimine ning kasvuhoonegaaside heide on suurenenud. Maavarade ammendumist on vähe uuritud, kuid mitmete maavarade puhul, nagu näiteks liiv, dolomiit ja kruus, on teada kaevandamise suurenemine. Positiivsed arengud on olnud märgatavad vaid taastuvelektri osakaalu suurenemise osas,“ lisas Poltimäe.

Samuti tõdesid uuringu autorid, et valdkonniti on ökomaksude realiseerituse tase olnud väga ebaühtlane. Näiteks enim maksumuudatusi on läbi viidud energiatoodete maksustamise osas, vähem aga transpordi ning saaste- ja loodusvaramaksude valdkondades. Tõstetud on pigem olemasolevaid makse nagu kütuseaktsiisid, ressursi- ja saastetasud, kuid uusi makse või olemasolevate süsteemide muutmist pole olnud.

Olulised keskkonnamaksude muudatused on toimunud laia maksubaasiga maksude osas nagu kütuseaktsiis, vee ja jäätmete saastetasu, vähem on tegeldud põlevkivienergeetika ja süsihappegaasi heite maksustamisega.

„Ökomaksureformi on seni rakendatud pigem fiskaalsetel eesmärkidel, kuid mitte niivõrd keskkonnamõjude vähendamiseks," kommenteeris kokkuvõtvalt uurimuse kaasautor Kaja Peterson. „Ökomaksureformi üks väärtusi oli selles, et selle koostamise protsess tõi kokku erinevad ministeeriumid, et arutada, kuidas saavutada majanduse väiksem valdkondadeülene keskkonnamõju. Samasugust pikka ja integreeritud vaadet majandusele, nii tootmise kui tarbimise keskkonnamõju vähendamisele, oleks tulevikku vaatavalt vaja ka nüüd,“ märkis Peterson.

Uuringut rahastas Stockholmi Keskkonnainstituudi Tallinna Keskus, aruande vormistust kaasrahastas EKO Sihtkapital.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255