Nende numbritega oleme jõudnud pea kriisieelsele - 2006. aasta tasemele.
Maailma edukamad ja kõrgeima elustandardiga riigid on kõik suured
eksportöörid [Luksemburg (teenused), Singapur, Hong Kong]. Taani, mis on
pindalalt Eesti suurune ja mille elanikkond on neli korda suurem,
ekspordib meist aga 10 korda rohkem. Selle võrdluse kohaselt oleks meil
veel vähemalt kaks ja pool korda kasvada, kui tahame sama head elu, kui
Taanis.
Kaubanduskoja ja Konjunktuuriinstituudi koostöös on sündinud põhjalik
uuring takistustest, mis mõjutavad Eesti eksportööride. Selle põhjaliku
aruande ja ka sektorite kaupa analüüsi leiate Koja veebilehelt, kuid
mõned üldised järeldused tahaks tuua kõikide liikmeteni, vaatamata selle
kas te ekspordite või mitte.
Esiteks, eksportööridel on mitmeid probleeme – uuring näitas, et
olenevalt tegevusalast, ettevõtte suurusest, ekspordikogemusest ja
omandisuhtest on takistused väga mitmekesised. Statistika analüüs
näitab, et enamiku ekspordimahust pea kõikides sektorites annavad
ettevõtted üle 20 töötajaga. Kui Eesti keskmine ettevõte on 9 töötajaga,
siis on ilmselge, et ekspordipotentsiaali ja võimekuse tekkimiseks peab
koostööd tegema vähemalt kolm keskmist ettevõtet. Koostöö puudumine
ettevõtete ja ka ettevõtlusorganisatsioonide vahel tuli aga välja ühe
suurima probleemina.
Samuti tõusis esile ettevõtjate endi poolt nimetatuna välisturgudel
konkurentsiga hakkama saamine. Ehk siis on üsna kerge järeldada, et
Eesti koduturg on liiga väike ja nõrga konkurentsiga, et meie
ettevõtteid ette valmistada rahvusvaheliseks võistluseks. Meie ainus
võimalus karastuda ja ka n-ö rasva koguda on välisturgudel. Koduturu
toetavad seinad jäävad pikaajalise konkurentsivõime saavutamiseks
nõrgaks.
Sektorist ja ettevõtte suurusest sõltumata joonistus uuringust välja
probleem kvalifitseeritud tööjõu puudujäägist, mis käesoleva töötuse
situatsiooni juures on üsna üllatav, kuid ettevõtjate nõudlus
liinitööliste (masinaoperaatorite jt) ning insener-tehnilise personali
järele on suur. Küsitlusele järgnenud ettevõtete intervjuude käigus oli
pea igal ettevõttel täitmata töökohti. Näited, mida toodi inimeste tööle
tulemise ja tulemata jätmise kohta on kohati lausa absurdsed.
Töötukassa kommentaar antud küsimusele oli, et ettevõtjad peaks nendega
rohkem koostööd tegema, tulema konsultatsioonile, leppima kokku inimeste
ja nende koolitusvajaduses ning vajadusel kasutama palgakompensatsiooni
toetusi.
Inimeste puudusest ei saa mööda vaadata ka juhtimise vaatepunktist. Vaid
31% eksportivatest ettevõtetest on tööl vähemalt üks täiskohaga
ekspordi eest vastutav inimene. Ülejäänutes, eriti väiksemates, on kogu
koormus tegevjuhi õlul. See on kindlasti vajalik ja võimalik kas
eksporti alustades või uuele turule minnes, kuid pikaajaliselt tuleks
müügi ja turunduse ülesanded delegeerida spetsialistidele. Selleks tuleb
need spetsialistid välja koolitada ja varustada ka kontaktidega.
Kontaktide puudumine ja vähene võrgustumine olid samuti ettevõtjate endi
sõnul puuduseks.
Oma tugevusi ja konkurentsieeliseid nimetades rõhusid küsitlusele
vastajad paindlikkusele ja kiirele reageerimisele, kõrgele kvaliteedile,
oskusteabe olemasolule ja olemasoleva tööjõu professionaalsusele. Kuid
rahvusvahelist pilti vaadates on selge, et need eelised pole unikaalsed,
vaid pigem ikka üldse eeldused edukaks tegutsemiseks. Faktoreid nagu
tootearendus, tarbijaeelistuste hea tundmine, turundusoskus ja
intellektuaalne omand toodi välja harva, kuid just need on raskesti
kopeeritavad oskused, mida eksportijad teadlikult arendama peaks.
peadirektor
Kaubandus-Tööstuskoda
koda.ee