03.10.2023 Teisipäev

Uuring: eestimaise toidutoodangu eelistus on languses

Viimatisest Kantar Emori ja toiduliidu ühisest ostukäitumise jaeseire uuringust selgus, et kodumaiste toidukaupade eelistus Eesti tarbijate seas on langenud viimase kümne aasta madalaimale tasemele, samas kui aina suuremaks valiku kriteeriumiks kerkib sooduspakkumine ja odavam hind.

Enim lähtutakse vaid hinnast juustu puhul – nii väitis 59 protsenti juustu ostnud tarbijaist.
Enim lähtutakse vaid hinnast juustu puhul – nii väitis 59 protsenti juustu ostnud tarbijaist. Foto: pixabay

Kantar Emori tänavune ostukäitumise seire näitas, et kodumaiseid toiduaineid eelistab hoiakuliselt ligi kolmveerand ehk 73 protsenti Eesti elanikest. "See on viimase kümne aasta madalaim tulemus – aasta tagasi oli eelistus 78 protsendi juures ning aastal 2004, aga ka veel aastal 2017 – 90 protsendi juures," selgitas Kantar Emori uuringuekspert  Aivar Voog. 

"Vähenemas on ka kodumaisuse eelistamise kindlus – väitega, et sisseostude tegemisel eelistatakse kodumaiseid toiduaineid, oli täiesti nõus vaid 16 protsenti elanikest, aasta varem oli neid 21 protsenti. Märgatav eelistuse muutus võrreldes aastatagusega on aset leidnud vanemate ja keskealiste inimeste seas. Alla 35-aastaste segmendis langes kodumaise toidukauba eelistamine üsna oluliselt juba 2021. aastal," lisas Voog.

Sarnaselt eelmistele uuringutele on kodumaise toidu eelistajaid keskmisest vähem mitte-eestlaste ning madalama sissetulekuga segmendis. Seos kodumaise eelistamise ning sissetuleku suuruse vahel on tugevnenud. 

"Eesti tööstustel on toiduturul väga suur konkurents: lisaks imporditud toodangule võistlevad meie tootjad ka omavahel, sest meie toiduainetööstuses tegutseb üle 900 ettevõtte. Tarbijale on see pigem hea uudis, kuna konkurentsist tulenevalt tegelevad tööstused pidevalt tootearendusega ning sektorisisene konkurents peegeldub laiemas sortimendis," kommenteeris Toiduliidu juhataja Sirje Potisepp.  

Uuringust selgus, et kaks kolmandikku tarbijaid teeb ostuotsust impulsiivselt ning sellise otsuse peamised mõjurid on sooduspakkumine ja odavam hind – nõnda märkisid 57 ja 38 protsenti vastajatest. Alles siis tulevad argumendina arvesse konkreetse toote sisu ja maitse – seda tõid välja 26 protsenti – ning usaldusväärne kaubamärk, mida vastasid 17 protsenti küsitletutest. 

"Nagu uuringust näeme, on ostuotsuste hinnamõju olnud viimaseid aastaid kõrge ning majandusolukorras, kus toidukaupade hind on kasvanud kiiremini kui üldine tarbijahinnaindeks, mängib suuremat rolli jätkuvalt kollane silt," kommenteeris Sirje Potisepp. 

Regionaal- ja põllumajandusministeeriumi toiduainetööstuse 2022. aasta ülevaatest selgub, et kodumaiste tavatoodete osakaal kaupluste sortimendis moodustas kokku 60 protsenti ning kohalike toodete valik enamikes tootegruppides võrreldes eelneva aastaga vähenes. 

"Võime täheldada üleüldist eestimaise sortimendi vähendamist kõigis kaupluskettides ning pea pooltes kaubagrupides olid importtooted odavamad, näiteks piim, jogurt, jäätis, veiseliha, linnuliha, keeduvorstid ja viinerid, nisujahu, küpsised, õlu, konservkurgid ja kala. Ka kaupluste omamärgitooted on enamasti odavamad kui kodumaiste tootjate omad," nentis Potisepp. Samas enamus kaubakategooriates moodustab kodumaine kaup üle 50 protsendi käibest ja mõnedes üle 80 protsendi käibest. 

"Selles osas on olukord isegi pisut paranenud ning erilist rõõmu võivad tunda kodumaised linnuliha tootjad, sest Eesti päritolu linnuliha käive ületas esmakordselt 50 protsendi osakaalu. Kodumaine kaup on käibes valdav ehk moodustab üle 90 protsendi keeduvorsti, suitsuliha ja piima tootegruppides," lisas toiduliidu juht.

Enamiku tooterühmade puhul toodi siiski eeskätt hinnale toetumist eelmise uuringuga võrreldes sagedamini välja. Enim lähtutakse vaid hinnast juustu puhul – nii väitis 59 protsenti juustu ostnud tarbijaist. Ka liha- ja lihatoodete ja toidurasvade valiku teeb tarbija teiste tooterühmadega võrreldes sagedamini just hinnast lähtudes.

Suurema osa toidukaupade lõplik margivalik langetatakse enamasti alles poes kohapeal. Enne poodi minekut on margivalik enamasti tehtud puljongil ja ketšupil, ligikaudu 60 protsenti tarbijatest kaldub neis tooterühmades ostma üht ja sama marki. Ka piima, kodujuustu, leiva-saia, jahude, hakkliha ja pannkookide ostul on margivalik pigem juba enne poodi suundumist kindel. 

Riiuli ees otsustamine on levinuim ka teada-tuntud impulsstoodetel: maiustused, pagari- ja kaupluse küpsetusleti tooted, erinevad valmistoidud. Ka marineeritud liha, värske sealiha, võileivavorstide-sinkide ning juustu ostul tehakse margivalik valdavalt riiuli ees, kuigi tooterühma ost on umbes 80 protsendil ostjatest planeeritud. 

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255