05.07.2022 Teisipäev

TTJA ootab teateid krediidiandja agressiivsest tegevusest

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) kutsub kõiki tarbijaid üles edastama ametile vihjeid krediidiandjate poolt edastatud SMS-ide ja e-kirjade kohta, milles õhutatakse tarbijaid võtma laenu või suurendama krediidilimiiti, näiteks mingi sündmuse lähenedes.  

Eriliseks asjaoluks võib olla näiteks tarbija raske majandusliku olukorra ärakasutamine.
Eriliseks asjaoluks võib olla näiteks tarbija raske majandusliku olukorra ärakasutamine. Foto: pixabay

Samuti ootab TTJA vihjeid krediidiandjate sellise tegevusese kohta, milles survestatakse tarbijat poolelijäänud laenutaotlust lõpetama, näiteks järjepidevate SMS-ide või telefonikõnede kaudu. 

Tarbijatele saadetavate SMS-ide või e-kirjade puhul on tegemist otseposti, mitte reklaamiga. Otsepost on teave, mis on tarbija poolt tellitud, tarbijale postiga või e-kirjaga, nimeliselt saadetav teave ehk see teave ei ole suunatud avalikkusele. Lisaks on otseposti saatmise eelduseks tarbija eelnev nõusolek. 

Kuigi otsepostile reklaamiseaduse ei kohaldu, on tarbija õigused siiski kaitstud tarbijakaitseseaduse alusel. Tarbijakaitseseadus keelab muu hulgas agressiivse kauplemisvõtte kasutamise. 

Agressiivseks kauplemisvõtteks loetakse kaupleja tegevust, kus muuhulgas liigse mõjutamise kaudu oluliselt või tõenäoliselt kahjustatakse keskmise tarbija valikuvabadust ning selle mõjul tarbija teeb või tõenäoliselt teeb tehinguotsuse, mida ta muul juhul ei teeks. 

Agressiivseks kauplemisvõtteks võib pidada olukorda, kus eriliste asjaolude või päevakajaliste sündmuste raames saadetakse tarbijale agressiivsel kujul laenupakkumise. Erilisteks asjaoludeks võib olla tarbija raske majandusliku olukorra ärakasutamine – näiteks üleskutse võtta elektriarvete tasumiseks või sünnipäeva või jõulukinkide ostmiseks laenu.  

Päevakajalisteks sündmusteks on krediidiandjate poolt tarbijate mõjutamine võtmaks konkreetse sündmuse saabumise eel selle tähistamiseks laenu. Sellisteks sündmusteks võib olla näiteks jaanipäev, sünnipäev, „vääriline“ suvepuhkus, Eestis toimuv rahvusvaheline üritus ja nii edasi.

Agresiivne suhtlus on ka tarbija survestamine laenutaotluse pooleli jätmise korral seda lõpetama. Tarbija liigne survestamine avaldub selles, et kui tarbija alustab krediidiandjale laenutaotluse esitamist, aga jätab selle mingil põhjusel pooleli, hakkab krediidiandja tarbija poole näiteks telefonikõnede, SMS-ide või e-kirjade kaudu korduvalt pöörduma ning uurima, miks laenutaotlus on jäetud esitamata. 

Eelpool mainitud krediidiandjapoolsetel tegevustel võivad olla agressiivse kauplemisvõtte tunnused, mille kasutamine on aga keelatud.

Kõigil, kellel on kokkupuuteid eelpool mainitud krediidiandjate tegevusega, tuleks sellest teavitada TTJA-d e-posti teel aadressil See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud., edastades kuvatõmmised, kus on tuvastatav ka krediidiandja nimi.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!