07.02.2024 Kolmapäev

Tarbimislaen läheb kodukuludeks

Kolmandik inimestest kasutas eelmisel aastal järelmaksu või tarbimislaenu, kusjuures laenatava summa suurus ei ole viimase kahe aasta jooksul märkimisväärselt muutunud ning kõige enam kasutatakse laenutooteid koduga seotud kulude jaoks, selgus Inbanki tellitud ja Kantar Emori läbi viidud uuringust.

Uuringust selgus, et laenutooteid kasutatakse 55 protsendil juhtudel koduse keskkonna parandamiseks.
Uuringust selgus, et laenutooteid kasutatakse 55 protsendil juhtudel koduse keskkonna parandamiseks. Foto: pixabay

„Inbanki tarbijauuringust selgus, et viimase kolme aasta jooksul on järelmaksu või tarbimislaenu kasutanud kolmandik Eesti elanikest. Kõige enam kasutavad laenutooteid 25-49-aastased elanikud, kes elavad Tallinnast väljaspool – Lõuna- ja Lääne-Eestis,“ ütles Inbanki laenude ja kaartide müügijuht Evelin Rahkema. 

Uuringust selgus, et laenutooteid kasutatakse 55 protsendil juhtudel koduse keskkonna parandamiseks, 36 protsenti vastas, et laenas autoostuks või auto parandamiseks ning 13 protsenti kodutehnika ja elektroonika soetamiseks. Samuti kasutatakse tarbimislaenu reiside, õppekulude, hobide ning tervisega seotud kulutuste jaoks.

 „Tarbimislaenu kasutamine kodukeskkonna parandamiseks on aastaga kasvanud pea viiendiku. See näitab, et kuigi kodu on olnud alati inimeste jaoks tähtis, siis majanduslikult ebakindlal ajal, kui tarbijate kulutused pea kõigele suurenenud, ei lükata koduga seotud olulisi kulutusi edasi,” ütles Rahkema.

“Laenatava summa suurusjärk pole viimasel kahel aastal märkimisväärselt tõusnud. Küll aga kasvas “osta kohe, maksa hiljem” makselahenduste kasutamine - kogumahus 74 protsenti, mis näitab, et väiksemate ostude puhul ollakse avatud kasutama uuenduslikke makselahendusi, millega saab ostusumma tasumist lisatasudeta mitme kuu peale ajatada, ” selgitas Inbanki laenude ja kaartide müügijuht. 

Ta toonitas, et kuigi finantseerimistoodete kasutamine on tarbijale väga mugavaks tehtud, kaasneb iga laenutoote kasutamisega kohustus ning seega tuleb tarbijal iga ostuotsus hoolikalt läbi mõelda. “Kõik algab hoolikast planeerimisest ning läbi mõtlemisest: millal on mõistlik osta vajaminev oma vahenditega, millal kasutada “osta kohe, maksa hiljem” lahendust ning millal võtta laenu. Tarbija peab enne iga finantskohustuse võtmist oskama hinnata ka enda tagasimaksevõimekust,” nentis Inbanki ekspert. 

Eri tarbimislaenude keskmised summad jäid eelmisel aastal keskmiselt 4000 ja 8000 euro vahele. Inbanki remondilaenu taotluse keskmine summa oli eelmisel aastal 9000, mis on sarnasel tasemel 2022. aastaga. Ka autolaenu ja -liisingu keskmised taotluste summad on eelneval kahel aastal jäänud samale tasemele, vastavalt 6000 ja 22 0000 eurot. Aastaga kasvas väikelaenu keskmine summa, olles 2023. aastal 4100 euro juures. 

Uuringu tellijaks oli Inbank AS ning selle viis läbi uuringufirma Kantar Emor 2023. aasta novembris. Uuringule vastas veebiküsitluse teel 1003 Eestis elavat inimest vanuses 18-74 eluaastat. 

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255