28.04.2011 Neljapäev

Massiline üleminek elektriautodele juba täna?

Vastust sellele küsimusele pakub tootmisettevõtete teenindamisega tegelev rahvusvaheline konsultatsioonifirma Deloitte Touche Tohmatsu Limited’s (DTTL) avaldatud uuring.

Küsitlus, mis hõlmas 4760 inimest seitsmest Euroopa riigist¹, korraldati kohe pärast Genfis peetud 81. rahvusvahelist autonäitust, kus mitmed tootjad esitasid hulga keskkonnaohutute tehnoloogiate arendusi.

Uuringu tulemuste kohaselt liigitab kõigest 16% Euroopa tarbijatest ennast nende inimeste hulka, kes “tõenäoliselt esimesena ostavad/üürivad elektriautot”, samas 53% küsitletutest avaldas arvamust, et nad “tõenäoliselt kaaluvad elektriauto soetamise/rentimise võimalust” ning 31% vastanutest märkis, et “on vähetõenäoline, et nad kaaluvad elektriauto soetamise/rentimise võimalust”.

“Massiline üleminek elektriautodele sõltub suurel määral paljudest teguritest, kaasa arvatud kütusehindade tõus, uued arendused sisepõlemismootoriga sõidukite tootmise valdkonnas ning valitsuse programmide kättesaadavus elanikele,” arvab Deloitte USA üksuse autotööstuse sektori teenindava grupi juht Craig Giffi.

 

– Vaatamata sellele, et huvi aku toitel töötavate sõidukite vastu on suurenenud (69% Euroopa tarbijatest liigitas ennast nende hulka, kes praegu kas “tõenäoliselt esimesena ostavad/üürivad elektriautot” või “tõenäoliselt kaaluvad elektriauto soetamise/rentimise võimalust”), on turu pakkumised tegelikult väga kaugel sellest, mida tarbijad loodavad: elektriauto läbisõit, aku täislaadimise aeg ning aku hind peavad vastama tarbijate ootustele. Seetõttu eeldame, et 2020. aastaks hakkab elektriautosid kasutama vaid 1–2% sellistest tarbijatest.


Uuring näitas, et elektriautodele üleminek sõltub kütusehindade muutusest. 63% küsitletud Euroopa tarbijatest märkis, et nad “pigem kaaluvad seda võimalust”, kui kütusehind kerkib 2 eurole liitri eest. Samas kui kütusesäästlikkus sisepõlemismootoriga sõidukitel tõuseb rohkem kui 3 liitrile 100 km kohta, nõrgeneb soov osta elektriautot. “Selleks, et tagada massiline üleminek elektriautodele, tuleb tootjatel lahendada keeruline ülesanne, nimelt peavad nad tegema nii, et elektriauto hind vastaks tarbijate ootustele ning ühtlasi saaksid nad ise ka võimalikult suurt kasumit,” sõnab Deloitte Saksamaa üksuse autotööstuse sektori teenindava grupi juht Martin Hölz. “Üldiselt ei ole Euroopa tarbija nõus toote eest rohkem maksma. See tähendab, et valitsuse programmid maksukoormuse vähendamiseks ning soodustuste võimaldamine² mängivad endiselt suurt rolli elektriauto ostmise otsuse tegemisel”.

Enamik vastanutest (57%), kes teatasid, et tõenäoliselt kaaluvad nad elektriauto soetamise võimalust, loodavad, et elektriauto läheb maksma sama palju kui tavaline auto või isegi vähem, kusjuures ligi veerand vastanutest selles grupis (24%) olid nõus maksma hinnalisa üle 1500 krooni. Lisaks usub enamik tarbijaid selles grupis (58%), et arvestades riiklikke soodustusi, jääb elektriauto hind 15 000 euro piiridesse.

Praegu moodustavad hübriid- ja elektriautod väikese osa teedel liikuvate autode koguarvust. Põhjus peitub selles, et aastakümnete jooksul ehitatud tanklakette pole võimalik lähiaastatel ümber kujundada.

Üleminek keskkonnasõbralikele autodele sõltub olulisel määral riigi poliitikast, mis avaldab tugevat mõju automootorite valmistajate tehnoloogiaportfellide moodustamisele, märgitakse DTTL-i uuringus. Vajalike poliitiliste meetmete rakendamise ajendiks võib olla mitu tegurit, sealhulgas sõiduautode süsinikdioksiidi heitmete vähendamise nõuete karmistamine ja imporditavatest energiaallikatest sõltuvuse vähendamine.

Dmitri Litau
Raamatupidamisuudised


¹Belgia, Prantsusmaa, Saksamaa, Itaalia, Hispaania, Türgi ja Suurbritannia
²Euroopa Autotootjate Assotsiatsioon (ACEA) “Electric Vehicles: Turning buzz into reality”. http://www.acea.be/index.php/news/news_detail/electric_vehicles_turning_buzz_into_reality/

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255