TRK 1140x140 ee gif
08.05.2014 Neljapäev

Kaupmehed on mõõdukalt enesekindlad

Kaupmehed on mõõdukalt enesekindlad
Kaupmehed on mõõdukalt enesekindlad PM

Swedbanki kaubandusettevõtete küsitlusest selgus, et kaubandusettevõtted on 2014. aasta suhtes mõõdukalt optimistlikud, kaupmeestest 67 protsenti plaanib käesoleval aastal käivet kasvatada, seejuures on oodatav 5,7-protsendiline käibe suurenemine võrreldav mulluse tegeliku 5,9-protsendilise kasvuga.

Ehkki ettevõtete arengut piirab nii tihe konkurents kui Eesti väikese turu madal ostujõud, plaanib 56 protsenti kaupmeestest järgneva kahe aasta jooksul laieneda või avada uusi kauplusi, teatas Swedbank.

Swedbanki kaubanduse sektori juhi Maris Peda sõnul loodab 57 protsenti kaupmeestest kasvatada sel aastal käivet läbi turuosa suurendamise, samas kui 43 protsenti loodab pigem turu üldisele kasvule. "Kui suurettevõtted plaanivad peamiselt oma jaevõrku laiendada ehk avada uusi kauplusi, siis väiksemad ja keskmise suurusega kaupmehed panustavad pigem uute toodete ja kaubamärkide turuletoomisele," ütles Peda.

Kasvu prognoosimisel on teistest optimistlikumad esmatarbekaupade müüjad, suhteliselt kiiremat käibe kasvu ootavad Peda sõnul siiski väikeettevõtted. "Kui kaubandusettevõtted ootavad keskmiselt 5,7 protsendi suurust käibe kasvu, siis väiksemate, kuni 3 miljoni euro suuruse käibega ettevõtete ootus kasvule on tänavu kuni 7,5 protsenti," sõnas Peda.

Ligi pool laienemist kavandavatest ettevõtetest peab Peda sõnul silmas uutesse piirkondadesse laienemist Eesti-siseselt, neljandik aga kaupluste asukoha parandamist. "Vaatamata võrdlemisi suurtele laienemisplaanidele usub 71 protsenti kaubandusettevõtjatest, et tegelikult on Eestis juba praegu piisavalt kaubanduspinda," rääkis Peda.

Kuigi jaekaubanduse maht läheneb tänavu 2007. aasta rekordtasemele, viidates tarbijate paranenud kindlustundele, piirab uuringu kohaselt kaubandusettevõtete arengut enim liiga tihe konkurents, madal ostujõud ja väike turg. Samuti nimetas oluline osa kaupmeestest arengu takistajana ka tööjõupuudust ja rendikulusid.

"Kulude kasvu kaubanduses mõjutasid viimase aasta jooksul oodatult kõige rohkem tööjõule tehtavad kulutused, mida märkis ära kaks kolmandikku kaupmeestest," sõnas Peda. "Vastupidiselt spetsiaalkaupade müüjatele ei toonud esmatarbekaupade müüjad esile rendikulude kasvu. Seevastu märkis 22 protsenti esmatarbekaupade müüjatest ühe olulisema kulutegurina turunduskulude kasvu, mida võib seostada nii tiheda konkurentsi kui plaanitud laienemistega," ütles Peda.

Finantseerimise kättesaadavust ettevõtjad probleemiks ei pea ning investeeringute tegemist toetavad praegu nii madalad intressid kui ka pankade jätkuv valmisolek läbimõeldud projekte finantseerida.

Swedbanki kaubandusettevõtete küsitluses osales 145 jaekaubandusettevõtet, millest 29 olid esmatarbekaupade müüjad ja 116 spetsiaalkaupade müüjad. 35 ettevõtet olid üle 10 miljoni euro suuruse käibega ja 13 rohkem kui 50 miljoni eurose käibega.

Toetajad

Suno 365 logo 10  

Liituge meiega sotsiaalvõrgustikes