01.07.2025 Teisipäev

Eamets: hinnatõus mõjutas rahakotti juba enne maksutõusu

Statistikaameti värskelt avaldatud jaekaubanduse andmed näitavad, et hinnatõusu mõju on jõudnud tarbija rahakotti juba enne uut maksutõusu, märkis Bigbanki peaökonomist Raul Eamets. 
Bigbanki peaökonomisti Raul Eametsa sõnul näeme augusti lõpus käibemaksu tõusu efekti ka jaekaubanduse müügistatistikas.
Bigbanki peaökonomisti Raul Eametsa sõnul näeme augusti lõpus käibemaksu tõusu efekti ka jaekaubanduse müügistatistikas. Foto: RUP

Kogu jaekaubanduse müügitulu kasvas 3 protsenti, kuid mahuindeks vaid 1,8 protsenti. Mahuindeks kajastab kaupade müügimahu muutust püsivhindades võrreldes varasema perioodiga.

Käibemaksu tõus mõjutab enim väiksemaid poode ja tarbijaid maal

„Mahud kasvasid aeglasemalt kui müügitulu ehk vahe kajastab väga jämedalt võttes hinnamuutust. Rohkem pihta saavad toidupoed, eriti väikesed toidupoed, kus väiksema müügikoguse tõttu on hinnad natuke kõrgemad kui supermarketites. Seal oli müügimahtude langus aastaga 32,4 protsenti,“ märkis Eamets. 

„Kuna maal elavad inimesed käivad tihedamini lähedal asuvas väikeses toidupoes ja maal on üldine sissetulekute tase kindlasti madalam kui linnas, siis lõhe maa ja linna vahel ainult kasvab,“ ütles Eamets.

„Varem või hiljem peab väike pood oma uksed kinni panema ja toitu saab osta ainult linnas, kui senine trend jätkub. Ka supermarketite müügimahud langesid aastaga neli protsenti,“ tõdes Eamets. 

Tema sõnul oli väikest mahtude suurenemist näha juunis, eriti tööstuskaupade osas, sest suuremad ostud tehti ära enne käibemaksu tõusu. „Kuigi 1,6-protsendine täiendav hinnatõus ei ole eriti suur, on efekt pigem psühholoogiline. Augusti lõpus näeme käibemaksu tõusu efekti ka jaekaubanduse müügistatistikas,“ lisas Eamets. 

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255