23.05.2013 Neljapäev

Riigikogu võttis vastu võlaõigusseaduse ja reklaamiseaduse muudatuse

RiigikoguRiigikogu võttis täna vastu võlaõigusseaduse ja reklaamiseaduse muudatuse, millega soovitakse piirata kiirlaenude reklaami ning kohustada kiirlaenuandjaid laenuvõtja krediidivõimelisust hindama.

Riigikogu võttis täna vastu võlaõigusseaduse ja reklaamiseaduse muudatuse, millega soovitakse piirata kiirlaenude reklaami ning kohustada kiirlaenuandjaid laenuvõtja krediidivõimelisust hindama.

Seaduse vastuvõtmise poolt hääletas 80 Riigikogu liiget, vastu ega erapooletuid hääli polnud.

Valitsuse algatatud eelnõu eesmärk on täpsustada tarbijakrediidilepingute suhtes kehtivat vastutustundliku laenamise regulatsiooni ja finantsteenuste, sealhulgas tarbimislaenude reklaami nõudeid. Kavandatavad muudatused ei ole eelnõu seletuskirja järgi põhimõttelised, kuna vastutustundliku laenamise põhimõtte sisulist tähendust ei muudeta.

Eelnõuga sõnastatakse tarbija krediidivõimelisuse mõiste, mis tähendaks tarbija võimet krediit lepingus sätestatud tingimustel tagasi maksta. Krediidiandja peab eelnõu järgi tarbija krediidivõimelisuse hindamisel arvesse võtma tarbija varalist seisundit, regulaarset sissetulekut, andmeid teiste varaliste kohustuste ning varasemate maksekohustuste täitmise kohta ja tarbijakrediidilepingust tulenevate rahaliste kohustuste võimaliku suurenemise mõju.

Krediidivõimelisuse hindamine ja selleks vajaliku teabe kogumine oleks eelnõu järgi krediidiandja kohustus.

"Juulist alates on laenuandjal kohustus koguda kokku kõikvõimalik info laenuvõtja kohta, et veenduda, kas ta suudab võetavat laenu koos intressidega probleemideta tagasi maksta või mitte," kommenteeris justiitsminister Hanno Pevkur. "Selleks, et laenuandjad seda kohustust tõsiselt võtaks, lisati seadusesse ka punkt, mille järgi peab vaidluste korral vastutustundliku laenamise põhimõtete järgimist tõendama laenuandja, mitte laenu võtja."

Varasemalt on ministeeriumi hinnangul laenuandja vastutustundliku laenamise põhimõtteid tõlgendades inimeste maksevõimelisust liiga pinnapealselt uurinud, väites, et laenaja peab ise esitama õigeid andmeid enda rahalise seisu kohta ning kiirlaenuandja ei pea neid andmeid üle kontrollima.

Reklaamiseaduse muudatustega on kavas sätestada, et reklaam, millega teavitatakse valmisolekust anda tarbijakrediiti või vahendada selliseid lepinguid, võib sisaldada üksnes esmavajalikku teavet krediidiandja või krediidivahendaja ja tema osutatava teenuse kohta. Reklaam ei tohi jätta muljet, et tarbijakrediidi võtmine on riskivaba ja lihtne võimalus finantsprobleemide lahendamiseks ning ei tohi kallutada tarbijaid läbimõtlematule laenuvõtmisele.

Samuti täpsustatakse finantsteenuse reklaami regulatsiooni üldise nõudega, et reklaamis ettenähtud kohustuslik teave peab olema esitatud viisil, mis on tavalise tähelepanu juures märgatav, arusaadav ja eristatav muust teabest.

Pangaliit esitas eelnõu ettevalmistamise ajal ettepaneku hakata kiirlaenuandjatelt nõudma vastavat tegevusluba. Kuid Justiitsministeerium märkis oma vastuses, et tegevusloastamise regulatsioon tähendaks suuremat reformi, mida selle eelnõuga ei saa läbi viia. "Praegu astume selle eelnõuga sammu selle poole, et tsiviilõiguslik regulatsioon oleks selgem ja täpsem," märkis ministeerium.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255