25.06.2020 Neljapäev

Isikliku telefoni kasutamine Esile tõstetud

Minu töölepingus on kirjas, et tööandja kohustub kompenseerima isikliku telefoni kasutamise kulud 20 eurot kuus. Esialgu oligi see nii mõeldud, et lisaks palgale makstakse 20 eurot ilma kuluaruandeta, aga siis ütles raamatupidaja, et on vaja kuludokumenti ka. Minu küsimus on, kas siis on vaja esitada iga kuu kuluaruanne.

Tõnis Jakob, juhtiv maksukonsultant, Marisett
Tõnis Jakob, juhtiv maksukonsultant, Marisett Foto: erakogu

Vastab Tõnis Jakob, juhtiv maksukonsultant, Marisett:

Maksustamine sõltub asjaoludest. 

Kui tööandja hüvitab töötajale sellised kulud, mis olid vajalikud tööandja ettevõtluseks, siis üldjuhul maksukohustust ei teki.

Kui tööandja teeb töötaja isiklikes huvides mitterahalises vormis kulusid, siis on üldjuhul tegemist erisoodustusega, mis maksustatakse tulumaksuga ja sotsiaalmaksuga. 

Riigikohtu halduskolleegium on oma 19. juuni 2002. aasta otsuses haldusasjas nr 3-3-1-26-02 selgitanud, et erisoodustus on tööandja poolt töötajale antav rahaliselt hinnatav hüve, millest viimane saab otseselt isiklikku kasu. Erisoodustus on määratlemata õigusmõiste, mille sisustamisel tuleb arvestada iga juhtumi eripära.

Tulumaksuseaduse (TuMS) § 12 lõikes 3 on märgitud, et füüsilise isiku tulu ei ole teise isiku kasuks tehtud dokumendiga tõendatud kulu hüvitis, kusjuures seda lõiget ei kohaldata hüvitistele, mille maksustamisele on kehtestatud eraldi tingimused ja piirmäärad.

Telefonikõnede hüvitamisele erikorda ei ole kehtestatud ja seega saaks kasutada tulumaksuseaduse § 12 lõikes 3 toodud põhimõtet.

Taustainfos on kirjas, et tööandja kohustub töötajale kompenseerima isikliku telefoni kasutamise kulud 20 eurot kuus.

Lähtudes TuMS § 12 lõikes 3 toodud käsitlusest, võiks töötaja isikliku telefoni kulude hüvitamine 20 eurot kuus olla tulumaksuvaba, kui töötaja kasutas selle summa piires isiklikku telefoni töökõnede tegemiseks. Kui aga tööandja hüvitab töötaja isiklike kõnede kulu, siis oleks tegemist maksustatava erisoodustusega.

Seega peaks töötaja antud juhul tegema iga kuu kuluaruande, millest nähtuks selgelt tehtud töökõned tööandja ettevõtluse huvides ja nende töökõnede kulu hüvitamine ei peaks olema maksustatav. 

Kas tööandjal on lubatud töötajatega poolte kokkuleppel loobuda maksmast eraldi puhkusetasu tingimusel, et töötasu ei vähene, kui töötaja puhkusele läheb? Kui selline kokkulepe on lubatud, siis kuidas toimub raamatupidamisarvestuses puhkusetasu eraldise arvestus? Kas peaks puhkusetasu siiski arvestama seadusega kooskõlas nii, et makstakse välja töötajale tavapärane kuupalk, kuid raamatupidamises kajastatakse seda siiski kui puhkusetasu, mis vähendab ka puhkusetasu eraldist?

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Liituge meiega sotsiaalvõrgustikes