13.02.2012 Esmaspäev

Eksport: millele tuleb pöörata tähelepanu

Eksport: millele tuleb pöörata tähelepanuPeter Gornischeff,
teenuste direktor,
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda

Selleks, et ettevõte saaks alustada müüki välisturgudele, peab endale selgeks tegema teatud põhitõed, mis iseenesest kehtivad ka koduturul tegutsedes. Tuleb arvestada, et eksporditurgudel on need samad põhitõed veelgi olulisemad.

Määratle oma toode/teenus

Kõigepealt peab selgeks tegema, mida, kellele ja mis hinnaga müüa. Üldjuhul on otstarbekas testida oma tooteid/teenuseid kõigepealt Eestis. Välismaale müümise eripära seisneb asjaolus, et turg ja konkurents on erinev, tarbija ja tarbimiskultuur on erinev ning ärikultuur ja õiguslik raamistik on samuti teistsugune.

Milliseid turge valida?

Eesti ettevõtja jaoks on kindlasti lihtsam siseneda nendele turgudele, mida me tunneme või vähemalt eeldame, et tunneme. Hea oleks juba varasema kontakti omamine. Oluline tegur, millele mõelda, on eksportija kodumaa ja sihtriigi ühiskondade kultuuriline, sh keeleline lähedus. Tavaliselt on esimesena otstarbekas minna nende riikide turule, mis on eksportija kodumaale kultuuriliselt lähedased. Kõige lihtsam on selle põhimõtte ellurakendamine, kui ettevõtte esindaja teeb isikliku külaskäigu potentsiaalsesse sihtriiki, kusjuures enne seda on ta kogunud kõikvõimalikku informatsiooni antud riigi kohta.

Seni kõige paremini võrreldava ja kategoriseeritava analüüsi kultuuriliste erinevuste kohta on teinud Hollandi  päritolu sotsiaalpsühholoog Geert Hofstede. Ta tõi välja neli peamist mõõdet, mille poolest eri kultuuridesse kuuluvad inimesed on erinevad ning rahvusvahelistel turgudel tegutsedes peab nende erinevustega arvestama:

  • jõuvahekord (power distance)
  • riski vältimine ehk ebakindluse talumine (uncertainty avoidance)
  • individualism versus kollektivism
  • maskuliinsus versus feminiinsus

Peter Gornischeff,
teenuste direktor,
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda


Artikli täisversiooni saate lugeda peagi ilmuvas majandusajakirja Raamatupidamisuudised värskes numbris Nr1 (136) 2012