Operail ja Tallinna Sadam on transiidiäri kasvu osas optimistlikud
Riigile kuuluv raudtee-ettevõte Operail, mis seni kandis nime EVR Cargo, teatas, et võrreldes möödunud aasta esimese kuue kuuga on riigiettevõte pööranud oma 1,8 miljoni eurose kahjumi pea 5 miljoni euroseks kasumiks. Tõsi, lõviosa sellest ei tulnud mitte transiidiärist, vaid mullu tehtud investeeringust väljarenditavate vagunite ostu. Vagunite renditulu kerkis esimesel poolaastal 3,8 miljoni euroni.
Siiski on ka ettevõtte kaubaveomahud kasvanud üle 40 protsendi. Peamisteks kaubagruppideks on Valgevene naftasaadused ja väetised.
"Kui me umbes miljon tonni kuus veame, siis me oleme omadega nullis. Iga tonn, mis me üle miljoni kuus suudame vedada ehk siis näiteks aastas 12 miljonit, lisavad need meile kasumit," ütles AS Operail juhatuse esimees Raul Toomsalu ERR-ile.
"Kaubavedude pool on selline, et pead omama teatud hulka vedureid. Kui neid vedureid on vähe või töötavad need vähem kui võiksid ning veavad näiteks vähem kui miljon tonni kuus, siis on see kahjumlik. Üle miljoni tonni kuus on kasumlik vedada," selgitas Toomsalu.
Kui jätkub aasta esimese poole suund, võib transiidiärist oodata tänavu kasumlikkust. "Kui nüüd midagi väga suurt ei juhtu ja kaubavood läbi Eesti ja Eesti sees jätkuvad, siis ma arvan, et kaubavedude osas me suudame vedada umbes 14 miljonit tonni," prognoosis Toomsalu ja lisas, et samuti peaks kasumlikult jätkuma vaguniäri.
Ka Tallinna Sadama esimese poolaasta transiidiäri tulemus näitab möödunud aastaga võrreldes väikest kasvu. "Võrreldes eelmise aastaga on meil kaubamahus 2,5 protsenti kasvu. Põhiliselt ongi see tulnud transiitkaupadest, eelkõige vedellast, naftasaadused, samuti konteinerid ja ro-ro," loetles Tallinna Sadama juhatuse liige, kommertsdirektor Margus Vichmann. "Väike langus on seal olnud seoses ühekordsete kuludega, aga üldiselt oli kasum samal tasemel, mis eelmisel aastal."
Transiidiäri kasvab Eestis vähehaaval ka tervikuna, eeskätt tänu paranenud majanduskeskkonnale, ent riskid, mis seda seni pärssinud on, pole kusagile kadunud.
"Kui me vaatame kasvõi seda, mis eelmisel aastal oli nafta hind, siis tänaseks on see tugevalt kasvanud. Samas, kui me hindame nüüd seda, et kas transiidiäri on paremaks läinud, siis seal on olukord endine: eelkõige Vene transiit suunatakse ikkagi Venemaa enda sadamatesse, seal mingeid muutusi ei ole. Meile jäävad sellised spetsiaalkaubad. Meil on õnnestunud nende spetsiaalkaupade mahtu veidi kasvatada, samuti kõike, mis jääb nendest Venemaa oma sadamatest üle. Aga sellele on väga tugev konkurents, eelkõige Läti-Leedu sadamatega, aga ka Soome sadamatega," ütles Tallinna Sadama kommertsdirektor.
Sama möönis ka Operaili juht Raul Toomsalu: "See risk on jätkuvalt sama suur kui ta oli enne. Ega need põhiprobleemid ju Eesti ja Vene kaubavahetuse vahel kadunud ei ole."