Kuldkogu

Documentide näidised

Arhiiv

Online-
konsultatsioonid

Arvete koostaja

Arvete koostaja

Hinda oma arvutitöökoha ergonoomilisust

Enda suhtes tuleb olla tähelepanelik, sest juba väikesed vaevused annavad märku, et midagi tuleb muuta töökohas või enda käitumises. Peamistest tervisehäiretest ja kaebustest, mis võivad olla tingitud ebaõigetest tööasenditest või ebaergonoomilisest töökoha kujundusest saab lugeda Tööinspektsiooni koostatud infomaterjalist:

Mõtteviis, et üks ergonoomiline lahendus sobib kõigile töötajatele, läheb vastuollu isegi seadusega. „Kuvariga töötamise töötervishoiu ja tööohutuse nõuded1“ § 3 lg 1 p 4 ütleb, et ohutegurite hindamisel tuleb arvestada töötamiskoha kujunduse ergonoomilisust ja sobivust töötajale.

Enamasti võib olla piisav reguleeritava töötooli ja muudetava kõrgusega klaviatuurialuse kasutamine, kuid töökoht tuleb alati kujundada töötaja isikupärast ja vajadustest lähtuvalt.

Allpool on toodud mõned tegevused, mille abil saad hinnata, kuidas on sinu arvutitöökoht kujundatud ja kuivõrd hoiad sa ise oma tervist.

  1. Tööpäeva jooksul teed 4…5 puhkepausi, mis on 5…7 min. pikad ja pausi ajal vaatad silmade puhkamiseks kaugusesse.    
  2. Puhkepausi ajal lahkud arvutitöökohast (lähed hästi ventileeritavasse ruumi, jalutad väljas, avad akna töötoa tuulutamiseks jne).
  3. Puhkepauside ajal teed venitus- ja sirutusharjutusi.
  4. Sa oled reguleerinud töötooli seljatoe ja istme kõrguse asendi endale sobivaks.
  5. Tooli käetoed ei sega töötooliga liikumist töölaua alla.
  6. Trükkimisel toetad küünarvarsi terves ulatuses töölauale.
  7. Oled kuvari ja klaviatuuri asetanud otse enda ette vältimaks ebamugavaid sundasendeid (keha pöördeid ja kaldeid).
  8. Toetad jalad tugevasti põrandale või jalatoele.
  9. Töölaua all on põlvedele ja säärtele vabalt ruumi.
  10. Kasutad kogu istet ja seljatuge keha toetamiseks.
  11. Oled seadnud tooli seljatoe kaldenurga nii, et saad selga kergelt tahapoole nõjatada.
  12. Klaviatuuri ja hiire oled paigutanu samale tasapinnale.
  13. Trükkimisel ja hiire kasutamisel hoiad küünarvarred, randmed ja käelabad neutraalses asendis (ei vääna ega pööra randmeid).
  14. Oled kuvari paigutatud vasaku küljega akna poole, vältimaks häirivat päikesevalgust.
  15. Sa ei tööta kunagi kuvariga pimedas ruumis.
  16. Kuvari oled paigutanud silmadest 50…70 cm kaugusele.
  17. Vaate suund kuvarile on horisontaalist 15…20 C° allapoole.
  18. Oled sättinud töökoha nii, et aknast/uksest/ventilatsioonist tulev külm õhk ei puhu otse sulle peale.

Kui leidsid eelpool toodud nimekirjast kõik tuttavad fakti, siis peaks Sinu töökoht olema kujundatud ergonoomiliselt ja sa hoolid oma tervisest. Kui aga sinu töökohal on mõni nimetatud teguritest puudu, siis peaksid kiiremas korras selle ohuteguriga tegelema, sest kontoritöötajaid varitsevad terviseohud on salakavalad ja nende pöördumatud tagajärjed ilmnevad oma täies tõsiduses alles aastate pärast.

Peamised tervisehäired ja kaebused, mis võivad olla tingitud ebaõigetest tööasenditest, ebaergonoomilisest töökoha kujundusest on järgmised:

  1. Kaela õlavöötme lihaste pinge
  2. Kaelavalu, kaelaradikuliit
  3. Peavalud
  4. Tasakaaluhäired
  5. Mälu ja tähelepanuvõime langus
  6. Nimme-ristluu radikuliit
  7. Selgroo kõverdumine
  8. Randmeliigeste põletik
  9. Mitmesuguste tundehäirete tekkimine labakätes, sõrmedes ja peopesas
  10. Küünarliigese piirkonnas lihaste kinnituskohtades valud
  11. 11.Käte suremine öösiti, käte valud
  12. 12.Jalgade verevarustuse häired ja veenilaiendid säärtel
  13. 13.Põlve ja hüppeliigese valud
  14. 14.Tursed hüppeliigese piirkonnas ja jalalabades
  15. 15.Jalgade külmetamine

Töökoha kujundamisel on väga tähtis, et oleks välistatud üleliigsete liigutuste tegemine. Tähtis on, et liigutused, mida töötaja peab tegema oleksid võimalikult vähe liigeseid koormavad.
 
Arvutiga töötamisest tingitud spetsiifilised tervisehäired on järgmised:

  1. Silmade ülepinge (kipitus, liivatunne silmis, suurenenud pisaravoolus)
  2. Silma sidekesta põletik ehk konjunktiviit
  3. Kaugele nägemise halvenemine ajutiselt
  4. Vesine nohu
  5. Kompuutertõbi (väsimus, nõrkustunne, higistamine, iiveldus, tüdimus, depressioon)

Sümptomid tekivad aegamisi. Kui töötaja ei pöördu arsti poole ega vähenda töökoormust, võivad kujuneda tõsised tervisehäired. Kui häired on kestnud vaid paar päeva, siis võivad need taanduda, kui töötaja on end välja puhanud ja vähendanud tööülesandeid arvutiga.

Ebapiisavast kunstlikust valgustusest tekkida võivad tervisehäired on järgmised:

  1. Silmade väsimine ja ebamugavustunne
  2. Nägemise halvenemine (tavaliselt väheneb kaugelenägemine-tekib lühinägelikkus)
  3. Mõttetegevuse aeglustumine ja tähelepanuvõime langus

Halvast ruumiõhust tekkida võivad tervisehäired (ruumiõhusündroom) on järgmised:

  1. Nina, kurgu ja silmade ärritus
  2. Kuivad limaskestad
  3. Naha punetus
  4. Vaimne väsimus ja peavalu
  5. Hingamisteede põletik ja köha
  6. Kähe hääl
  7. Iiveldus ja uimasus

Tervisehäired (allergia), mida võib põhjustada kontori õhus olevad osakesed on järgmised:

  1. Allergiline nohu
  2. Silma sisekestapõletik
  3. Allergilised nahahaigused
  4. Allergilised kopsuhaigused (allergiline bronhiit, bronhiaalastma)

Enda suhtes tuleb olla tähelepanelik, sest juba väikesed vaevused annavad märku, et midagi tuleb muuta töökohas või enda käitumises. Oluline on ennetada terviseriskide tekkimist töökoha ergonoomilise kujundamisega, töötaja aktiivsuse, tervisliku toidu ja treeninguga väljaspool tööd ning sellele kõigele peab kindlasti lisanduma vajalik annus puhkust.

N3 2018   N2 2018   N1 2018   N6 2017   N5 2017   N4 2017   N3 2017   N2 2017   N1 2017   N6 2016   N5 2016   N4 2016   N3 2016   N2 2016   N1 2016   N6 2015   N5 2015   N4 2015   N3 2015   N2 2015   N1 2015   N6 2014   N5 2014   N4 2014   N3 2014   N2 2014   N1 2014   N6 2013   N5 2013   N4 2013   N3 2013   N2 2013   N1 2013   N3 2012   N2 2012   N1 2012  
03-2018-est    02-2018-est    06-2017-est    06-2017-est    05-2017-est    03-2017-est    03-2017-est    02-2017-est    01-2017-est    03-2016-est    03-2016-est    03-2016-est    03-2016-est    02-2016-est    01-2016-est    06-2015-est    05-2015-est    04-2015-est    03-2015-est    02-2015-est    01-2015-est    06-2014-est    05-2014-est    04-2014-est    03-2014-est    02-2014-est    01-2014-est    04-2013-est    04-2013-est    04-2013-est    03-2013-est    02-2013-est    01-2013-est    03-2012-est    02-2012-est    01-2012-est