15.05.2010 Laupäev

Tööinspektsiooni poole pöördumine tööalaste lahkarvamuste lahendamiseks

Hinda seda artiklit
(0 hinnangut)
Möödunud aasta 1. juulil jõustunud töölepingu seadus on tänaseks kehtinud üheksa kuud. Alates juba jõustumiseelsest ajast kuni tänaseni pöördutakse ikka ja jälle info ning nõu saamiseks Tööinspektsiooni tööinspektor-juristide poole nii vastuvõttudel, infotelefonis kui e-posti teel. Tihti tuleb nõustada isegi järelevalvelise eesmärgiga külastuste käigus. Võrreldes aastataguse ajaga on muutunud seadus, kuid vajadus probleeme lahendada on jäänud ikka samaks.

Seega ei möödu ka uue seaduse päevad muredeta ja nii töötajatel kui tööandjatel on tarvis abi seaduse mõistmisel. Kui lõppenud aasta viimaste kuude tuliseimaks teemaks oli koondamine ja kõik sellega seonduv, siis uus aasta algas puhkuste ajakava ja tasaarvestamise lainel. Puhkusepäevade tasaarvestamine ja erinev aegumine on tekitanud  enim peavalu raamatupidajatele. Selgust soovivad aga töötajadki, kellele tööandja pole piisavalt, õigesti või üldse selgitanud puhkamistingimusi tööaastapõhiselt arvestuselt kalendriaastapõhisele arvestusele ülemineku aastal.

Jätkuv tulipunkt on töötajate tööga mittekindlustamine ja/või töötasude mittemaksmine/ hilinemine maksmisega. Lapsehoolduspuhkuselt naasjad ei leia vahel enam üles tööandjat ega ettevõtet, kus nad töötasid. Töötaja õigus kokkulepitud tööle ja tasule vajab sel juhul kinnitamist ning suunamist võimalike lahenduste poole.

Majanduslanguse situatsioonis alanud ja ikka veel küsimusi tekitav teema on töölepingu tingimuste muutmine. Rahaliste vahendite nappus ja vajadus ressursse operatiivselt ümber paigutada on seadnud töötajad nõrgema rolli. Olude sunnil töötatakse vahel lausa pool aastat palgata, enne kui juristi vastuvõtule pöördutakse küsimusega, kuidas olukorda lahendada.

Tööinspektsiooni tööinspektor-juristid ei saa küll tagataskust töötajatele nende kättesaamata summasid jagada, kuid töötajate teavitamine õigustest ja võimalustest viib pöördujad arusaamale, et taolist olukorda ei pea taluma, kui tööandja käitub pahatahtlikult. Kuigi töövaidluskomisjonid on jätkuvalt ülekoormatud, annavad nad parima, et leida kõigile nõuetele lahend. Töötajate informeerimine töövaidluskomisjonile esitatava avalduse vorminõuetest on samuti tööinspektor-juristide igapäevane töö.

Tööinspektsiooni Põhja inspektsiooni tööinspektor-juristid nõustavad kodanikke tööõigusalastes küsimustes Tallinnas Gonsiori tn 29 I korruse ruumis nr 141 esmaspäevast neljapäevani kl 9-14. Üleriiklik infotelefon tööpäeviti kl 10-15 on 640 6000. Teiste piirkondade tööinspektor-juristide vastuvõtuajad on üleval Tööinspektsiooni kodulehel ww.ti.ee.

Töötaja ja tööandja vahelisest töösuhtest tekkinud lahkarvamus lahendatakse võimaluse korral töötaja ja tööandja kokkuleppel. Pooled võivad pöörduda töövaidlusorganisse, kui nad leiavad, et töövaidlust pole kokkuleppe teel võimalik lahendada. Pöörduda saab individuaalse töövaidluse lahendamiseks töökohajärgsesse töövaidluskomisjoni või kohtusse avaldaja selgelt ja ühemõtteliselt väljendatud nõudega. Töövaidlusorgan teeb otsuse hinnates asjaolusid kogumis ja tuginedes tõendatud faktidele.

Tööinspektsiooni piirkondlike töövaidluskomisjonide kontaktid ja selgitused avalduse koostamise juurde leiate Tööinspektsiooni kodulehelt http://www.ti.ee/index.php?page=120 ning http://www.ti.ee/index.php?page=854& . Avalduse näidise leiate lingilt http://www.ti.ee/index.php?page=749& .

Kaia Taal
Põhja inspektsiooni tööinspektor-jurist
Tööinspektsioon

 

Jäta kommentaar

Veendu, et kõik kohustuslik (*) info oleks sisestatud. HTML-i kasutamine pole lubatud.