12.12.2011 Esmaspäev

Muutuste tuuled on jõudnud ka audiitoriteni

Vadim Donchevski medium

Vadim Dontševski
vandeaudiitor,
Donoway Assurance’i partner


Läbi ajaloo on audiitorite tööd loetud konservatiivseks tegevuseks, samuti nagu arstide, advokaatide ja arhitektide oma, muudatused toimusid aeglaselt ning sageli laiale avalikkusele märkamatult.


Nüüdseks on vastuolud, mis teevad võimatuks audiitorite tegevuse jätkamise, muutunud 20–30 aastat tagasi kehtestatud reeglite järgi eriti silmatorkavaks. Eelmise aastakümne lõpus puhkenud ülemaailmne kriis, kust pole veel leitud väljapääsu, süvendas veelgi lõhet selle vahel, mida investorid ja avalikkus ootavad audiitoritelt ning mida viimased saavad neile tegelikult pakkuda. Tähtsusetu selle lõhe tekkimises pole olnud ka mitmete pangajuhtide ja rahvusvaheliste gruppide varguste ja pettustega seotud skandaalid, mille eest osa vastutusest lasub avalikkuse ja investorite arvates audiitoritel, kes ei suutnud õigel ajal avastada ja avalikustada firmajuhtide ebaseaduslikku tegevust.

„Roheline paber”


Selle aasta algusest on suurt vastukaja ja diskussioone tekitanud Euroopa Komisjoni „Roheline paber“ „Green Paper”, kus analüüsitakse, mis takistab audiitoritel tänapäeval efektiivselt tegutseda suurt avalikku huvi pälvinud organisatsioonide (riigi-, finants- ja börsiettevõtete ning suurte rahvusvaheliste kontsernide) tegevuse üle välist kontrolli teostava institutsioonina.

Selles dokumendis esitatud analüüsi olulisemad järeldused on järgmised:

 

  • Investorid ja teised huvitatud isikud ootavad audiitoritelt suuremat kindlust aruandluse näitajate õigsuse osas, mitte ainult protsesside ja sisekontrolli efektiivsuse hindamist. Teisalt ei piisa paljudel juhtudel rahvusvaheliste standarditega sätestatud audiitori aruande lühivormist ettevõtte seisundi adekvaatseks hindamiseks väliskasutajate poolt. Audiitori aruanne jääb väliskasutajatele tihtipeale liiga lühikeseks ja hilinenuks.
  • Süsteem, kus audiitorid vastutavad ettevõtte omanike ees, kuid audiitoreid kaasab ja neile maksab ettevõtte juhtkond,  võib ohustada audiitorite sõltumatust, kuna ettevõtte juhtkond võib proovida mõjutada audiitori valikut ning audiitori tasu suurust  oma huvidest lähtudes.
  • Üle 85% Euroopa Liidu börsidel noteeritud ettevõtetest auditeerivad nn Big Four  audiitorühingud. Vaatamata rahvusvahelise kogemuse ja kompetentsi olemasolule on teiste auditivõrgustikele  sisenemine sellele turule raskendatud.
  • Õiguslikud tõkked eksamite ning litsentsinõude näol igas EL-i riigis ei võimalda üksikutel audiitoritel pakkuda oma teenust vaba konkurentsi tingimustes EL-i ühtsel teenusteturul.
  • Audiitorite töö kvaliteeti kontrollivad iga EL-i riigi järelevalveorganid eraldi, mistõttu mitmes riigis korraga tehtavate auditite kvaliteeti hindab üks järelevalveorgan fragmentaarselt.
  • Kuigi väikese ja keskmise suurusega ettevõtete auditeerimine tõstab nende krediidireitingut, peavad nende ettevõtete omanikud auditit enamikul juhtudel siiski pigem liigseks halduskoormuseks.
  • Väikeste audiitorfirmade seisukohast nõuete ja protseduuride maht, mida nad peavad tegema rahvusvaheliste auditeerimise standardite järgi, ei vasta nende klientide tegelikele vajadustele ja võimalustele.


Tänavu detsembris peetaval istungil peaks Euroopa Komisjon vastu võtma konkreetsed muudatused auditeerimise reguleerimise alal Euroopa Liidus. Eelnõu avaldamist lükati „Big Four” survel mitu korda edasi, kuna need firmad ei ole huvitatud meetmetest, mis võivad viia nende  positsioonide nõrgenemiseni audiitorteenuste turul. Selle tõttu pehmendati  esialgselt Euroopa Komisjoni siseturu ja teenuste voliniku Michel Barnieri radikaalseid ettepanekuid 30. novembril avaldatud eelnõus  ning mõnede ettepanekute jõustamine lükatakse edasi.

Allpool on audiitortegevuse regulatsiooni olulisemad kavandatud muudatused:

  • kohustada avaliku sektori ettevõtteid avaldama detailsemat audiitori aruannet.
  • kehtestada suurte ja avalike ettevõtete jaoks audiitorite kohustuslik rotatsioon avalike konkursside alusel iga kuue aasta tagant (iga üheksa aasta tagant kahe audiitorfirma tehtava ühise auditi puhul);
  • keelata või piirata audiitorfirmade poolt klientidele teiste teenuste osutamist (sealhulgas maksunõustamine, ühinemiste ja ülevõtmistega seotud teenused).
  • Lubada  tegevusloa saadud audiitorfirmadele teenindada kliente teistes EL-i riikides  tingimusel, et sellised töövõtud juhendavad sellistes teistes riikides vastava kvalifikatsiooni omandanud audiitorid.

 

Mis probleemid esinevad audiitorite tegevuses ja kuidas mõjutavad kavandatavad muutused audiitorite tööd ja nende suhteid klientidega? Sellest lugege minu detsembrikuu Raamatupidamisuudistes ilmuvas artiklis.

 

Vadim Dontševski
vandeaudiitor,
Donoway Assurance’i partner


Avaldatud RUP.ee PROFIUUDISTE rubriigis

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255